עמוד:6

א . מספרים עשרוניים על ישר המספרים ב סעיף ב מודגם כיצד טבלת המבנה העשרוני מסייעת להתמצא בישר המספרים . בדוגמה זו כותבים את המספר 23 . 0 על ישר מספרים שבו קטע היחידה מחולק ל- 100 חלקים שווים ושנתות העשיריות מודגשות . הטבלה עוזרת להבין שבמספר 23 . 0 יש 2 עשיריות, ולכן יש להתקדם שתי קפיצות של 1 . 0 , וכן יש 3 מאיות, ולכן יש להתקדם עוד 3 קפיצות של 01 . 0 . סימון הקפיצות על הישר ממחיש את יחסי הגודל בין עשיריות למאיות . בישר ב כל עשירית מחולקת ל- 10 חלקים שווים, וכל חלק הוא מאית . כדי לכתוב מספר על ישר ב, אפשר לבדוק בעזרת טבלת המבנה העשרוני מכמה עשיריות ומכמה מאיות הוא בנוי, ולסמן קפיצות מתאימות . לדוגמה, המספר 23 . 0 : 1110 . 010 . 0 320 1 230 . 0 1 . 10 . 0 3 קפיצות של 01 . 0 ב סעיף ד התלמידים מסמנים על ישר ג קפיצות של 1 . 0 , של 01 . 0 ושל 001 . 0 . כך ייראו הקפיצות על ישר זה : 0 1 . 0 01 . 0 001 . 0 את הקפיצה של 001 . 0 אי אפשר לצייר במדויק כמובן . ב דיון שבעקבות הפעילות התלמידים נותנים דוגמאות למספרים שיש להם שנתות מתאימות על כל הישרים . הכוונה היא לעשיריות, למשל המספר 3 . 0 . תלמידים יכולים לומר שב ישר ב המספר הוא 30 . 0 , ב ישר ג הוא 300 . 0 , וכל המספרים האלה שווים . ב פעילות 2 התלמידים מייצגים מספרים נתונים בטבלת המבנה העשרוני וכותבים אותם במקומות המתאימים על ישר המספרים . כדי לדעת היכן למקם את המספרים על הישר, יש למצוא תחילה את גודל הקפיצה המסומנת . ב סעיפים א ו- ב גודל הקפיצה נתון, ובשאר הסעיפים על התלמידים למצוא אותו . 6

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר