|
עמוד:42
כיצד הגענו למצב הזה ? מדינת ישראל השקיעה בעשור האחרון מיליארדים בתשתיות תחבורה . חלקים צפוניים ודרומיים בכביש 6 נפתחו לתנועה ; מחלפים רבים נבנו כמעט בכל הארץ ; כבישי רוחב נסללו והם מחברים את צירי האורך ביותר מקומות, כך למשל כביש הרוחב 531 המחבר בין כביש החוף לכביש 6 . ובכל זאת, הסיכוי לצמצם את הפער בין אורך הכבישים לעלייה במספר כלי הרכב הפרטיים הוא קלוש - כמות כלי הרכב תמשיך לעלות, והכבישים החדשים שכן ייסללו צפויים להיסתם גם הם מהר מאוד . דוח המבקר מציג גרף שמבוסס על מדד שהביא בחשבון את כל הנתונים הרלוונטיים שנבדקו : גידול האוכלוסייה, עלייה במספר הנסיעות, אורך הכבישים, גידול בנסיעה בכלי רכב פרטיים, אוטובוסים ורכבות . על פי החישוב הזה, הגידול הרב ביותר היה במספר הנוסעים ברכבת, זהו נתון מעודד . לצד זאת אפשר לראות פער גדול בין מספר כלי הרכב הפרטיים שהצטרפו לנסיעה על הכבישים לעומת העלייה באורך הכבישים בקילומטרים . אם הרגשתם שבעיית הפקקים הולכת ומחמירה, זאת אולי הסיבה העיקרית . אז למה נהגים מתעקשים לנסוע ברכב הפרטי, לעמוד בפקקים, לבזבז זמן ודלק ? האם לא קל יותר לעלות לאוטובוס או לרכבת ולהגיע במהירות ובנחת למחוז חפצם ? במקרים רבים פשוט אין להם ברירה . גידול מצטבר באוכלוסייה, באורך הכבישים, בנסיעת כלי רכב פרטיים ובנוסעים באוטובוס וברכבת, 2010 - 2017 הינה כמה סיבות שהצביע עליהן המבקר : ת – 1 רמת שירות נמוכה של התחבורה הציבורי למרות ההשקעות הגבוהות בתחבורה הציבורית היא עדיין אינה מצליחה לענות על הצרכים של הנוסעים . בשעות השיא, הצפיפות בחלק מאמצעי התחבורה גבוהה . התדירות של קווי הרכבת והאוטובוסים אינה מספיקה, זמני הנסיעה ארוכים . אין שילוביות מספקת בין אמצעי התחבורה . כך קורה שאפשר להגיע ברכבת לתחנה מסוימת אבל אין תחבורה ציבורית מספקת מתחנת הרכבת אל היעד . - 2 ליקויים בהפעלת מערך האוטובוסים והרכבות מחסור בתשתיות שתומכות בתחבורה ציבורית כמו כבישים ומסילות ברזל ; מחסור בציוד כמו קרונות רכבת ומחסור בנהגים גורמים לכך שאין אפשרות להגדיל את תדירות התחבורה הציבורית בשעות השיא . - במשך עשרות שנים ישראל 3 ליקויים בתכנון פיתחה והקימה יישובים ושכונות חדשות בלי להקדיש די תשומת לב לתחבורה ציבורית . לכן, במקומות רבים בארץ אין ברירה אלא להשתמש ברכב פרטי . - אין די נתיבים 4 ליקוי בעדיפות לתחבורה ציבורית מיוחדים לתחבורה הציבורית בתוך הערים ובדרכים המובילות אליהן, וכך האוטובוסים עומדים בפקקים עם שאר כלי הרכב . מקור : דוח מבקר המדינה, 2019 אוכלוסייה ( באלפים ) אורך כבישים ( בק ״ מ ) כלי רכב פרטיים ( באלפים ) נסיעות באוטובוס ( באלפים ) נוסעים ברכבת ( באלפים ) 190 180 170 160 150 140 130 120 110 100 0102110221024102 3102510261027102 מדד 180 139 125 114 106 42
|
|