עמוד:26

מדיניות סביבתית יעילה היא כזאת שמצליחה לייצר פתרונות מהירים, זולים יחסית ובעיקר מקובלים על בעלי העניין השונים . תפקידו של המשרד להגנת הסביבה הוא להביא בחשבון את האינטרסים הצודקים של כל בעלי העניין, ולהציג פתרון מוצלח ככל הניתן . חלק מהפתרונות לאתגרים הסביבתיים דורשים שיתוף פעולה בין בעלי העניין, שהם הגורמים המעורבים בקביעת המדיניות הסביבתית - התושבים, הרשות המקומית, משרדי הממשלה והתעשייה . כאשר נדרש שיתוף פעולה, האתגרים נעשים מורכבים ומסובכים יותר רכב כבדים ( משאיות ואוטובוסים ) לשימוש בגז טבעי, המזהם פחות מדלק ; הגבלת מספרי כלי רכב שרשאים לנוע באזור ; התקנת מסננים על רכבי דיזל מזהמים ; עידוד השימוש במוניות חשמליות, והקטנת הזיהום הנפלט מספינות בנמל חיפה . כלומר, אף על פי שידוע שהמקור של חלק לא מבוטל מהפליטות המזהמות הוא בתעשייה, בחרה ממשלת ישראל לפעול, בשלב הראשון, בעיקר לקידום תחבורה נקייה . מדוע מדיניות הממשלה עוסקת בעיקר בקידום תחבורה נקייה ולא בתעשייה המזהמת ? התשובה מפתיעה : כי זוהי הדרך היעילה והבטוחה יותר להקטין את זיהום האוויר . הדבר נובע מכך במהירות שכל מהלך מול התעשייה גורם כמעט אוטומטית להתנגדות ולמשא ומתן מפרך וארוך על יישום הפתרונות האפשריים . לעיתים עותרים נציגי התעשייה לבית המשפט נגד המשרד להגנת הסביבה, בטענה של פגיעה בחופש העיסוק ובזכותם של המפעלים לעבוד ולהרוויח . לכן, יעיל יותר לסבסד רכש של אוטובוסים ומשאיות המוּנעים בגז טבעי, לאכוף איסור כניסה לעיר של משאיות מזהמות וכדומה . המדיניות הסביבתית שמיישמת ממשלת ישראל במפרץ חיפה אולי אינה מטפלת באופן שווה בכל גורמי הזיהום, אבל זוהי מדיניות סביבתית יעילה ומועילה לבריאות הציבור . לאחרונה הוצע כי התעשייה המזהמת ביותר תועבר לנגב . אומנם הדבר יענה על הדרישות של תושבי חיפה, ואין ספק שאיכות האוויר בחיפה תשתפר, אולם לכל פתרון יש "תוצאות לוואי" . ראשית, אלפי עובדים יצטרכו להחליט אם לעבור לדרום הארץ או לאבד את מקום העבודה שלהם . שנית, תושבי הנגב ינשמו את זיהום האוויר שאנו מנסים לחסוך מתושבי חיפה . כך או כך, פתרון ההעברה אינו פשוט ואינו מספק מענה לסוגיה הסבוכה של זיהום האוויר . לא כל הפתרונות "עובדים" חלק מהפתרונות לאתגרים הסביבתיים דורשים שיתוף פעולה בין בעלי העניין, שהם הגורמים המעורבים בקביעת המדיניות הסביבתית - התושבים, הרשות המקומית, משרדי הממשלה והתעשייה . כאשר נדרש שיתוף פעולה, האתגרים נעשים מורכבים ומסובכים יותר . לא כל בעלי העניין מוכנים לתרום את חלקם . חלק מהם מחכים שקודם "האחרים" יביעו נכונות לשיתוף פעולה, ורק אז גם הם יתרמו את חלקם . לעיתים קיים חוסר אמון בין בעלי העניין . במקרים כאלו הפתרון שיתקבל עלול שלא להיות מיושם, או שלא להשיג את מטרתו . לפעמים אפילו מושקעים משאבים כמו כסף, עבודה וזמן כדי להביא לפתרון הבעיה הסביבתית, ובשל חוסר שיתוף פעולה או תכנון לקוי, הבעיה אינה נפתרת וכל המשאבים יורדים לטמיון ! 26

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר