|
עמוד:23
ארץ ישראל שלי ( ציר "לחיות בסביבות משתנות" בתוכנית הלימודים ) בפרק זה, המסכם את הלימוד, נעסוק במרחב הגדול – הארץ והמדינה, כמובן בהתאמה לגיל הלומדים . נעסוק בהיבטים הפיזיים והמרחביים של ישראל - נופים, טבע, אתרים, סביבה וקיימוּת, וגם בקשר הרגשי לארץ ולמדינה כבית לאומי . בדף השיתוף "טיול משפחתי" ( עמ' 31 - 32 ) , התלמידים ישתפו את חבריהם בטיול משפחתי שערכו בארץ וכך יתמלא לוח הקיר באתרי טיול שונים ברחבי הארץ . בדף השיתוף "ישראל שלי" ( עמ' 41 - 42 ) יכין כל תלמיד דיוקן של ישראל האישית שלו . המעגל נסגר – אם הלימוד נפתח בהכנת דיוקן אישי של התלמיד, הרי עתה הוא מסתיים בהכנת דיוקן של הארץ והמדינה . פרק זה יעסוק גם בהיבטים של שמירה על הארץ ועל נופיה ( דף השיתוף "זהירות זבל", עמ' 35 - ,36 והשיר "ולס להגנת הצומח" בחוברת הטקסטים, עמ' ,98 שיוביל אותנו לעיסוק בשמורות טבע ) . במסגרת השעשועון ( עמ' 100 בחוברת הטקסטים ) נצא לטיול בחידות ברחבי ישראל, ונתנסה בחיבור חידה משלנו על מקום שבו טיילנו או שהיינו רוצים לטייל בו . לסיום, במדור "ילדים בכל מיני צבעים" ( עמ' 102 בחוברת הטקסטים ) נכיר את תבור ומשפחתו, שמנהלים אורח חיים סביבתי ומקיים . אורח חייה של המשפחה של תבור הוא קיצוני, אבל הקריאה יכולה לעורר למחשבה מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי לתרום לאיכות הסביבה במשפחה ובבית שלו . השאלות בסוף הריאיון נועדו לעודד לכך ומזמנות דיון בנושאים של צרכנות נבונה ושמירה על הסביבה . הכרת הארץ לימודי מולדת, חברה ואזרחות בכיתה ב מתרכזים בעיקר בסביבה הקרובה . עם זאת, אי אפשר לעסוק בלימודי מולדת בלי להתייחס למרחב הגדול – ארץ ישראל . לאורך הפרקים בחוברת הטקסטים והפעילויות מוזכרים מקומות ויישובים רבים בארץ : קיבוץ אורטל, עמ' 4 ; היישוב של התלמידים, עמ' 5 ; האזור הכי צפוני בארץ ( גולן ) , עמ' 12 ; נחל בצפון ( דן ) , עמ' 12 ; אגם של מים מתוקים בצפון ( כנרת ) , עמ' 13 ; ירושלים, עמ' ,14 ,18 ,40 ,64 100 ; רמת אביב ( תל אביב ) , ראש העין, גשר הזיו, כפר החורש, אשקלון, עתלית, מכמורת, עפולה עילית, באר שבע, כרם שלום, נהלל, גבע, סדום – עמ' 18 ; אשדוד, עמ' 30 ; הושעיה, עמ' 48 ; רמת גן, עמ' 62 ; כפר סבא, עמ' 69 ; תל אביב, עמ' ,69 74 ; מושב לכיש, עמ' 69 ; חיפה, עמ' 70 ; שפרעם, עמ' 71 ; גבעת יואב, עמ' 90 ; הר הכרמל, עמ' 100 ; הר חרמון, עמ' 100 ; ים המלח, | 23
|
|