עמוד:95

א . הכרת המעגל והעיגול הדיון מזמן הזדמנות לחידוד הבנת המושגים מעגל, עיגול, מרכז העיגול ורדיוס ולעסוק בקשרים בין מושגים אלה . במהלך הדיון אפשר לבקש מכל תלמיד לסמן מיקום אפשרי של כל אחד מהחברים וכך להסיק שיש למעשה אין-סוף אפשרויות . אפשר להמשיך את הדיון ולהסיק שאוסף כל המיקומים האפשריים של כל אחד מהילדים הוא מעגל . למשל, שני יכולה להיות בכל מקום הנמצא במרחק של 200 מטר מהברוש, כלומר על מעגל שמרכזו בברוש והרדיוס שלו 200 מטר . סעיפים א – ד מסכמים את הדיון . פעילות 5 היא פעילות לכל הכיתה ועוסקת לראשונה בסרטוט מעגלים . זו פעילות מקדימה להמשך הלמידה הכוללת סרטוט מעגל בעזרת כלים שונים – פס ליצירת מעגלים ומחוגה ופעילויות למציאת מרכז המעגל . החומרים הדרושים לפעילות זו, כפי שמופיע במסגרת בספר לתלמיד, הם דפים חלקים וחפצים עגולים . אפשר לבקש מהתלמידים להביא צלחות, כוסות, גלילי נייר טואלט, עציצים ריקים וכדומה . אם יש שעון קיר בכיתה, אפשר להשתמש גם בו . ב סעיף א התלמידים נוכחים שלמעשה אי אפשר לסרטט מעגל מדויק ביד חופשית . בהמשך לירון וגאיה מסרטטות מעגלים בדרכים שונות . ב סעיף ב לירון מסרטטת שני מעגלים בגדלים שונים בעזרת שני צידי הכוס : לירון התלמידים מתבקשים לסרטט מעגלים באופן דומה, למשל בעזרת מימיה, כלי לאחסון אוכל ועוד חפצים בכיתה או בחצר . אפשר להביא לכיתה חפצים שבעזרתם תלמידים ינסו לסרטט מעגלים, למשל קופסת שימורים, מהדק ששמים בו עיפרון בצד אחד והוא משמש כמרכז ועיפרון נוסף בצידו השני . אפשר לצאת לחצר, לארגז החול ובעזרת מוט ללכת מסביב לנקודה קבועה וטביעות הרגליים יסמנו מעגל . מטרת השאלות ב דיונים שבפעילות זו היא לבדוק באילו מדרכי הסרטוט אפשר לדעת היכן נמצא מרכז המעגל וכן להשוות בין שיטות שונות לסרטוט מעגל : למשל, אי אפשר לדעת היכן נמצא מרכז המעגל כשמסרטטים בעזרת חפץ שיש לו "בסיס" עגול, כמו בדרך של לירון, וגם אי אפשר לדעת מהו אורך הרדיוס בדרך זו . בדרך שגאיה סרטטה מעגל אפשר לראות בתמונה היכן נמצא המרכז, ובהתאם לכך לדעת גם מה אורך הרדיוס . הינה הצעות לדרכים נוספות לסרטוט מעגלים : אפשר לסרטט בעזרת פס קרטון שמחוררים בו חורים . נועצים חוד של עיפרון בחור אחד של הפס והוא ישמש מרכז המעגל – M . נועצים עיפרון נוסף בחור אחר ומסרטטים דרכו . המרחק בין שני חודי העפרונות הוא המרחק הקבוע, הרדיוס של המעגל ( דרך זו דומה ליצירת מעגלים בעזרת הפס ליצירת מעגלים המצורף לחוברת האביזרים ) . M 95

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר