עמוד:54

ד . חישוב שטח פנים של תיבה ב פעילות 4 ( פעילות עם המורה ) התלמידים לומדים שלגופים בעלי אותו הנפח יכול להיות שטח פנים שונה . כמו כן התלמידים לומדים שמכל הגופים האפשריים בעלי אותו הנפח, לכדור שטח הפנים הקטן ביותר וגם אם משטחים אותו הנפח נשמר, אך שטח הפנים גדל . ייתכן שיהיו תלמידים בכיתה שיחשבו שכאשר לוקחים את כדור הפלסטלינה ומשנים את צורתו, גם הנפח שלו משתנה . כדאי להבהיר להם ששינוי הצורה אינו משנה את הנפח . לאחר הפיכת הכדור לפיתה אפשר לשאול אותם : האם כמות הפלסטלינה השתנתה ? האם המשקל השתנה ? מומלץ להזכיר לתלמידים את תגלית ארכימדס המוצגת בעמוד 25 בספר לתלמיד . אפשר לבקש מהם לשער : אילו היינו מבצעים את הניסוי בפעילות 4 עם הפלסטלינה כך שהיינו משקיעים כל גוש פלסטלינה בכוס עם אותה כמות מים ועוקבים אחרי עליית מפלס המים, איזה גוש היה גורם לעלייה גדולה יותר של מפלס המים – הכדור או הפיתה ? אפשר לערוך את הניסוי בכיתה ולהגיע למסקנה שאמנם שינינו את צורת הפלסטלינה, אך הנפח לא השתנה . ב פעילות 5 ( עם המורה ) , בחלקה הראשון על התלמידים לחשב את הנפח ואת שטח הפנים של גופי הקרח . לאחר החישוב הם מגלים שהנפח של שלושת הגופים שווה אך שטח הפנים שלהם שונה : 5 . « תלמידים בבית הספר "אילנות" הכינו תבניות קרח . הם הקפיאו מים בתבניות שצורתן תיבה והתקבלו שלושה גופי קרח . חשבו את הנפח ואת שטח ה פנים של כל גוף קרח . הנפח : הנפח : שטח הפנים : הנפח : שטח הפנים : שטח הפנים : הק פ י ד ו ל כ תוב יחי ד ות מ י ד ה מ תאי מ ות ! 6 ס ״ מ 6 ס ״ מ 6 ס״מ 2 1 ס ״ מ גוף ג גוף ב גוף א 4 ס ״מ 9 ס ״ מ 6 ס״מ 6 ס ״ מ 3 ס״מ ע הע ה ממ ורהורה ״סמק״סמק״סמק 216216216 ״סמר״סמר״סמר 216252228 בחלק השני של הפעילות נתון שלאחר שהתלמידים השאירו את גופי הקרח על השולחן, גוף ב הפשיר ראשון, אחריו גוף ג ואחרון הפשיר גוף א . התלמידים מגיעים למסקנה שהגוף בעל שטח הפנים הקטן ביותר הפשיר אחרון כי שטח המגע שלו עם האוויר קטן יותר . לעומת זאת, גוף ב הפשיר ראשון כיוון ששטח הפנים שלו הוא הגדול ביותר, ולכן שטח המגע שלו עם האוויר הוא הגדול ביותר מבין שלושת הגופים . ב פעילות 6 יש הצעה לביצוע ניסוי דומה בכיתה . פעילויות 7 ו- 8 מבוססות על העיקרון שכאשר מחברים גופים קטנים לגוף גדול, הנפח הכללי נשמר אך שטח הפנים הכללי של הגוף החדש לא בהכרח נשמר . ב פעילות 7 ( פעילות לכל הכיתה ) ב סעיף א התלמידים מוצאים שנפח המבנה הוא 8 סמ"ק 54

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר