עמוד:195

פלא טבע מדריך למורה׀ 195 דוֹלְפִינִים חוֹקְרִים שֶׁבּוֹדְקִים כְּבָר שָׁנִים רַבּוֹת תִקְשֹׁרֶת בֵּין דוֹלְפִינִים, יוֹדְעִים לְסַפֵּר עַל כַּמָה דַרְכֵי תִקְשֹׁרֶת : תִקְשֹׁרֶת קוֹל – הַדוֹלְפִינִים שׁוֹרְקִים זֶה לָזֶה הוֹדָעוֹת בַּמַיִם, וּלְכָל אֶחָד יֵשׁ שְׁרִיקָה מִשֶׁלוֹ . תִקְשֹׁרֶת מַגָע – בְּכָל כַּמָה דַקוֹת הַדוֹלְפִינָה נוֹגַעַת בַּגוּר שֶׁלָה כְּדֵי לְהַרְגִיעַ אוֹתוֹ . תִקְשֹׁרֶת תְנוּעָה – לְכָל קְפִיצָה וּלְכָל גִלְגוּל יֵשׁ כַּוָנָה . לְמָשָׁל, כְּשֶׁדוֹלְפִין זָכָר רוֹצֶה לִמְשֹׁךְ אֶת תְשׂוּמֶת לִבָּה שֶׁל נְקֵבָה, הוּא שׂוֹחֶה עַל הַגַב לְיָדָה . 1 . עַל מָה לְדַעְתְכֶם ״מְשׂוֹחֲחִים״ הַגִ'ירָפִים ? עַל מָה ״מְשׂוֹחֲחִים״ הַדוֹלְפִינִים ? 2 . בְּאֵילוּ דְרָכִים נוֹסָפוֹת בַּעֲלֵי חַיִים מְתַקְשְׁרִים זֶה עִם זֶה ? 3 . לָמָה חֲשׁוּבָה הַתִקְשֹׁרֶת בֵּין יְצוּרִים ? 19 הערות לעצמי דולפינים עבור ילדים מתקשים רצוי לעצור אחרי קריאת כל סוג תקשורת ולשאול שאלות הבהרה והבנה . למה המילה "משוחחים" נמצאת במירכאות ? ( מכיוון שרק בני האדם מדברים ומשוחחים, בעלי החיים יוצרים קשר ) מהי תקשורת קול ? איך מתקשרים במגע ? מהי תקשורת תנועה ? מדברים על כך שיש דרכים נוספות לתקשורת ומסיימים ב"בואו נראה מה קורה אצל יצורים אחרים בטבע" . כדי לעורר דיון ופליאה, אפשר לסקרן בשאלה : מה דעתכם, האם גם צמחים יוצרים קשר ? ומבטיחים שנבדוק זאת בהמשך החוברת . הרחבה למורה תקשורת היא אמצעי להעברת מסרים . למשל, על מציאת מזון, חיזור, התראה מפני טורף וכדומה . במערכת תקשורתית ישנם ארבעה מרכיבים : מוסר המידע, המסר, מקבל המידע, והתגובה . תקשורת יכולה להיות בתוך אותו יצור ( הורמונים העוברים מהמוח לאיבר שמגיב ) , בתוך אותו המין ( חתולים עם חתולים – למשל לצורך רבייה ) , ובין מינים שונים ( חתולים עם כלבים – תנועות גוף המשדרות "תיזהר" או "אני רוצה לשחק" ) . תקשורת יכולה להיות מורכבת ולהכיל גם שלושה משתתפים . למשל, כאשר זחלים של רפרף הטבק אוכלים את עלי צמח הטבק, הצמח מפריש חומרים המושכים את פשפש הטבק שמגיע ואוכל את זחלי רפרף הטבק – האויב של אויבי הוא חברי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר