עמוד:128

821׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם כְּדֵי לִחְיוֹת צָרִיךְ חַמְצָן יְצוּרִים זְקוּקִים לְחַמְצָן כְּדֵי לִחְיוֹת וְלִפְעֹל . בְּתַהֲלִיךְ הַנְשִׁימָה קוֹלְטִים חַמְצָן מֵהַסְבִיבָה . זֶה תַהֲלִיךְ קָבוּעַ שֶׁמִתְרַחֵשׁ בַּגוּף כָּל הַזְמַן . תַרְגִילֵי נְשִׁימָה : 1 . קְחוּ אֲוִיר . עִצְרוּ אֶת הַנְשִׁימָה בִּזְמַן שֶׁהַמוֹרָה סוֹפֶרֶת עַד ,10 וְשַׁחְרְרוּ אֶת הָאֲוִיר . 2 . חִזְרוּ עַל הַתַרְגִיל . הַפַּעַם הַמוֹרָה תִסְפֹּר עַד 20 . רֵאוֹת פְּעֻלַת הַנְשִׁימָה מֻרְכֶּבֶת מִשְׁאִיפָה וּנְשִׁיפָה . בִּזְמַן שְׁאִיפָה אֲנַחְנוּ מַכְנִיסִים אֲוִיר דֶרֶךְ הַפֶּה וְהָאַף אֶל הָרֵאוֹת . הָרֵאוֹת קוֹלְטוֹת אֶת הַחַמְצָן שֶׁבָּאֲוִיר, וּמִשָׁם הוּא זוֹרֵם עִם הַדָם לְכָל הַגוּף . בִּזְמַן נְשִׁיפָה אֲנַחְנוּ מוֹצִיאִים אֶת הָאֲוִיר מֵהָרֵאוֹת . 3 . מָה הִרְגַשְׁתֶם בִּשְׁנֵי הַתַרְגִילִים ? הַאִם הָיָה הֶבְדֵל בֵּינֵיהֶם ? 4 . לָמָה לְדַעְתְכֶם הַנְשִׁימָה הִיא פְּעֻלָה קְבוּעָה שֶׁל הַגוּף ? 30 גילוי וחקירה קוגניטיבי הסברחוש - נועי מטרה לתאר את צורך הקיום "חמצן" באמצעות התנסות בתרגיל נשימה . כדי לחיות צריך חמצן לפני קריאת הקטע שואלים את הילדים מה הם יודעים על החומר חמצן, ומה הקשר בין חמצן, אוויר ופעולת הנשימה . החמצן נמצא באוויר עם חומרים נוספים שכולם במצב גז . אפשר להזכיר את מצב הגז מהניסוי שהילדים כבר עשו בחוברת "חומרים" עם בלון, סודה לשתייה וחומץ . כשהחמצן נמצא במצב גז לא רואים אותו . אחרי קריאת קטע המידע על הנשימה • מתבוננים באיור של הילד ומבקשים מהילדים להדגים על גופם היכן ממוקמות הריאות . בעזרת אילו איברים אנו נושמים ? אף, פה, קנה נשימה וריאות . • מְתרגלים שוב שאיפה ונשיפה, מקדישים תשומת לב לאיברים ולמהלך הכניסה והיציאה של האוויר . בודקים מה קורה לבית החזה ומזהים שהוא מתרחב ושהבטן העליונה עולה ויורדת . • מבקשים מהילדים לדמיין איך חלקיקי החמצן שקלטו מהאוויר נעים עכשיו מהריאות אל זרם הדם, איך החמצן מגיע לכל איברי הגוף – לעיניים, למוח, לעור שעוטף אותנו עד קצות בהונות הרגליים . • אפשר להרחיב ולספר לילדים שבאוויר יש גזים נוספים חוץ מחמצן ( כמו פחמן דו - חמצני וחנקן ) , אך בפעולת הנשימה, כששואפים אוויר לריאות, רק החמצן נקלט ועובר אל הדם . את יתר הגזים ( אוויר ) אנו נושפים אל מחוץ לגוף . עמ׳ בחוברת 30 - 31 פעילות 4 אחרי הפעילות לאחר ביצוע תרגילי הנשימה, מסכמים : פעולת הנשימה היא פעולה שנשלטת באופן חלקי על ידי האדם . אפשר לעצור את הנשימה, אך לא לזמן רב, מפני שהמוח שולח הוראה לשרירי הנשימה לפעול וזה גורם לאוויר להיכנס לריאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר