עמוד:123

פלא טבע מדריך למורה׀ 123 הֲגָנָה אוֹר וְטֶמְפֵּרָטוּרָה מַתְאִימָה כָּל הַיְצוּרִים צְרִיכִים הֲגָנָה . רֹב הַיְצוּרִים צְרִיכִים אוֹר וְטֶמְפֵּרָטוּרָה מַתְאִימָה . חַמְצָן 25 פעילות 1 אחרי הפעילות מזמנים חשיבה ודיון על צורכי הקיום : • שואלים : האם כל הצרכים שזיהיתם מתאימים גם לבני האדם ? האם אנחנו יכולים להתקיים בלי מזון ? בלי מים ? בלי חמצן ? האם אנחנו יכולים לחיות בסביבה שבה הטמפרטורה קרה מאוד או חמה מאוד ? האם אנחנו יכולים לחיות ללא אור ? האם אנחנו יכולים לחיות ללא מחסה והגנה ? • מה היה קורה אילו לא היה חמצן על פני כדור הארץ ? מה היה קורה אילו לא היו אור וטמפרטורה מתאימה ? בתהליך "הנשימה התאית" המספק אנרגיה לגוף . • אור - אור השמש הוא מקור אנרגיה המאפשר לצמחים לייצר סוכר . בתהליך זה ( הנקרא פוטוסינתזה ) משתתפים גם מים ופחמן דו - חמצני . האור משפיע על "השעונים הביולוגיים" של יצורים רבים וקובע התנהגות, למשל זמני ערות ושינה, רבייה, נדידה, תרדמת חורף, לבלוב, פריחה, שלכת ועוד . • טמפרטורה - לכל היצורים טווח טמפרטורות מסוים המתאים להם . טמפרטורות גבוהות מדי או נמוכות מדי פוגעות בתהליכים הכימיים המתרחשים בתאי הגוף . יש יצורים שטווח הטמפרטורה הטבעית שלהם הוא נמוך, כגון חיות הקוטב, וכאלה שטווח הטמפרטורה שלהם גבוה, כגון חיידקים שחיים במעיינות מים חמים . יצור מיוחד הוא דובון המים ( Tardigrade ) : זהו יצור רב - תאי זעיר שאורכו 1 . 0 - 5 . 1 מ"מ, בעל שרידות מדהימה וטווח טמפרטורות יוצא דופן . נמצא שדובוני מים שרדו בטמפרטורה נמוכה כמעט עד 273 - מעלות צלזיוס וגבוהה עד כ - 150 מעלות צלזיוס ! מומלץ מאוד לקרוא על דובוני המים בוויקיפדיה . • הגנה - היצורים החיים זקוקים לסביבה בטוחה מאויבים, מפגעי מזג האוויר ומסכנות, שבה הם יכולים לחיות ולהתרבות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר