|
עמוד:105
פלא טבע מדריך למורה׀ 105 שֶׁהַיְצוּר חַי 7 אחרי הפעילות מבקשים מהילדים דוגמאות נוספות לכל אחד מסימני החיים . כדאי להציג שאלה לכל סימן חיים, למשל : למי יש דוגמה לגדילה והתפתחות אצל יצור חי ? וכן הלאה . למשל : דג נושם במים ( נשימה ) , ראשן של צפרדע ( גדילה והתפתחות ) , ביצים של פרפר ( רבייה ) , פרח שמפיץ ריח ( תקשורת ) . הערות לעצמי הרחבה למורה על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך 2018 תנועה היא אחד ממאפייני החיים . אמנם תנועה מאפיינת חלק מהצמחים ומבעלי החיים אך היא אינה תנאי הכרחי להגדרת חיים ( בניגוד לנשימה למשל ) . יצור יכול להיות מוגדר כחי גם אם אינו נע בכלל כגון זרע הממתין לנביטה . כאשר מתייחסים לתנועה כמאפיין חיים, עלולים ליצור אצל הילדים את המחשבה המוטעית שדומם שנע הוא חי . כך עלולים להתייחס למפל מים כאל יצור חי ( בשל זרימת המים ) ולענן השט בשמיים כאל יצור חי . המחשבה שזרע הוא דומם הממתין לחיות מובילה למחשבה שלדומם יש פוטנציאל חיים שרק מחכה להתממש . לתפיסות שגויות אלו יש ביסוס והרחבה בספרן של לאה אקשטיין ודליה איתמר ( חי, צומח, דומם . הוצאת מכון מופ"ת תמה – תיאוריה ומעשה בהכשרת מורים, 2007 ) . מאחר שיש 'חי' שאינו נע, ויש 'דומם' שנע - תנועה לא יכולה להיחשב סימן חיים . בחוברת זו מתוארים התנאים ההכרחיים לאפיון חיים : תגובה לגירוי, רבייה, חילוף חומרים, גדילה והתפתחות . עבור הילדים הצעירים תגובה לגירוי היא חלק מתקשורת, וחילוף חומרים מיוצג בנשימה ובתזונה .
|
|