|
עמוד:222
222׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מַחֲזִירִים אֶת הַיַחְמוּרִים לַכַּרְמֶל 1 . צְפוּ בַּסִרְטוֹן "יַחְמוּרִים בַּכַּרְמֶל" . 2 . כִּתְבוּ מִסְפָּר לְיַד כָּל מִשְׁפָּט לְפִי סֵדֶר הָאֵרוּעִים שֶׁבַּסִרְטוֹן . הַיַחְמוּרִים קִבְּלוּ הֲגָנָה וּמָזוֹן וְהִתְרַבּוּ בְּהַצְלָחָה בְּ"חַי - בַּר כַּרְמֶל" . הֵבִיאוּ לְיִשְׂרָאֵל כַּמָה יַחְמוּרִים מֵאֶרֶץ אַחֶרֶת ( אִירָאן ) , וְשִׁחְרְרוּ אוֹתָם בְּ"חַי - בַּר כַּרְמֶל" . לִפְנֵי מֵאָה שָׁנִים הַכַּרְמֶל הָיָה מְכֻסֶה בְּחֹרֶשׁ, וּבֵין הָעֵצִים חָיוּ מֵאוֹת יַחְמוּרִים חָפְשִׁיִים . הַיַחְמוּרִים הַצְעִירִים שֶׁנוֹלְדו בְּ"חַי - בַּר כַּרְמֶל" שֻׁחְרְרוּ אֶל הַחֹרֶשׁ בַּגָלִיל . עַל הַכַּרְמֶל נִבְנוּ עָרִים וּכְפָרִים, עֵצִים נִכְרְתוּ, וְצַיָדִים צָדוּ אֶת הַיַחְמוּרִים . הַיַחְמוּרִים נֶעֶלְמוּ לְגַמְרֵי מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל . בְּנֵי הָאָדָם פּוֹגְעִים בַּטֶבַע כְּשֶׁהֵם בָּאִים לְהִתְיַשֵׁב בּוֹ, אֲבָל גַם עוֹשִׂים פְּעֻלוֹת שׁוֹנוֹת כְּדֵי לְצַמְצֵם אֶת הַפְּגִיעָה . 46 גילוי וחקירה הסבר הרחבה מטרה להכיר דרכי פעולה שבהן האדם משפיע לטובה על הסביבה ועל בעלי החיים . עמ׳ בחוברת 46 הערות לעצמי קוגניטיבי רגשי פעילות 1 לפני הפעילות מדברים על בעלי חיים נכחדים : מה זו הכחדה ? כאשר יצור לא יכול להתקיים יותר ונעלם לגמרי מהמקום שהוא חי בו או מהעולם, אומרים שהוא נכחד . שואלים את הילדים למה בעלי חיים או צמחים נכחדים, ומכוונים אותם אל צורכי הקיום שלמדנו . מי שנכחד כנראה לא הצליח להשיג את צורכי הקיום שלו . למשל, הדינוזאורים שהיו בכדור הארץ נכחדו כי התנאים השתנו והם לא יכלו למצוא את כל צורכי הקיום שלהם . גם היום יש בעלי חיים שנכחדים, לרוב זה קורה מפני שהסביבה משתנה מאוד ( למשל, נבנתה שם עיר ) ומקורות המזון והמים נעלמים . בעלי חיים נכחדים גם מפני שצדים אותם . לפני הצפייה בסרטון "יחמורים בכרמל" אומרים שהולכים לצפות בסרטון המתאר את ההשפעה שהייתה לבני האדם על היחמורים . מבקשים מהילדים לצפות ולחשוב : האם האדם יכול להשפיע לטובה ולתקן את מה שנהרס ? צופים פעם אחת ברצף ופעם נוספת לביצוע פעילות 2 . פעילות 2 אחרי הפעילות מדברים על כך שיש פעולות למען הטבע והסביבה שרק גופים גדולים וחזקים ( כמו מדינה ) יכולים לבצע . למשל, להחזיר יחמורים לכרמל . לצד זאת, יש פעולות קטנות שגם אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לבעלי חיים או לצמחים . מבקשים מהילדים להעלות רעיונות משלהם לפעולות כאלו .
|
|