עמוד:150

051׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם אֵיךְ בּוֹקַעַת שֵׁן קְבוּעָה ? גִזְרוּ אֶת הָאִיוּרִים שֶׁבַּצַד וְהַדְבִּיקוּ כָּל אִיוּר לְיַד קֶטַע הַמֵידָע הַמַתְאִים לוֹ . הַשֵׁן הַקְבוּעָה שֶׁבְּתוֹךְ הַלֶסֶת גְדֵלָה וְעוֹלָה קְצָת לְמַעְלָה, וְזֶה גוֹרֵם לַשׁוֹרָשִׁים שֶׁל שֵׁן הֶחָלָב לְהִתְקַצֵר וְהִיא מַתְחִילָה לְהִתְנַדְנֵד . הַשׁוֹרָשִׁים שֶׁל שֵׁן הֶחָלָב הִתְקַצְרוּ מְאוֹד, אֵין מָה שֶׁיַחֲזִיק אוֹתָה בַּלֶסֶת וְהִיא נוֹשֶׁרֶת . הַשׁוֹרָשִׁים שֶׁל הַשֵׁן הַקְבוּעָה מִתְאָרְכִים וְהִיא מַתְחִילָה לִבְקֹעַ . הַשֵׁן הַקְבוּעָה בָּקְעָה לְגַמְרֵי וְהִיא יוֹשֶׁבֶת בִּמְקוֹמָה . בַּפֶּה יֵשׁ שֵׁן חָלָב . הַשׁוֹרָשִׁים שֶׁלָה מַחֲזִיקִים אוֹתָה חָזָק בְּתוֹךְ עֶצֶם הַלֶסֶת . בְּתוֹךְ הַלֶסֶת רוֹאִים אֶת הַהַתְחָלָה שֶׁל הַשֵׁן הַקְבוּעָה . איך בוקעת שן קבועה ? כדי לבצע פעילות זו, הילדים צריכים להבחין בהבדלים שבין ארבעת האיורים . יש להפנות את תשומת ליבם לשינויים המתרחשים בשן האמצעית ( שן חלב שעומדת לנשור ) ובשן הקבועה שעדיין נמצאת בתוך הלסת . לפני הפעילות אחרי שקוראים את הכותרת מסבירים לילדים שבפעילות זו מייצגים את תהליך בקיעת השן בתמונות שצריך לסדר על פי סדר ההתרחשות . שואלים : כמה שלבים מוצגים בתהליך ? ארבעה שלבים, כשבכל שלב יש טקסט מידע וריבוע ריק להשלמה . בין השלבים מופיעים חיצים – מה תפקיד החיצים ? החיצים מתארים את כיוון התהליך מהשלב הראשון שמופיע בראש העמוד, ועד השלב האחרון שמופיע בתחתית העמוד . מסבירים שהאיורים בצד העמוד מתארים את שלבי הבקיעה ושצריך לסדר אותם לפי הרצף הנכון . מסיבים את תשומת לב הילדים למראה השן המתפתחת בתוך הלסת . בראשית התפתחות השן היא נקראת "נבט", בדיוק כפי שנקרא צמח בתחילת התפתחותו . התמקדות בהתפתחות נבט השן באיורים יכולה לסייע במציאת הפתרון . בנוסף, מראים להם שיש שיניים שיש להן שורש אחד ( חותכות וניבים ) , ויש שיניים עם שני שורשים ( טוחנות ) . אחרי הפעילות שואלים : אם יש למישהו שן שמתנדנדת או שן בבקיעה, לאיזה שלב בתרשים הזרימה היא מתאימה ? מטרה עמ׳ בחוברת לזהות את שלבי הבקיעה של שן קבועה . 52 קוגניטיבי הערות לעצמי גילוי וחקירה הסבר אֵיךְ בּוֹקַעַת שֵׁן קְבוּעָה ? גִזְרוּ אֶת הָאִיוּרִים שֶׁבַּצַד וְהַדְבִּיקוּ כָּל אִיוּר לְיַד קֶטַע הַמֵידָע הַמַתְאִים לוֹ . הַשֵׁן הַק גְדֵלָה וְע וְזֶה גוֹרֵם ל הֶחָלָב ל לְהִתְנַדְנ הַשׁוֹרָשִׁים שׁ מְאוֹד, א בַּלֶסֶת וְה שֶׁל הַשֵׁן ה וְהִיא מַת הַשֵׁן הַק וְהִיא יוֹשׁ בַּפֶּה יֵשׁ שׁ מַחֲזִיקִים אוֹת הַלֶסֶת . בּ הַהַתְחָל אֵיךְ בּוֹקַעַת שֵׁן קְבוּעָה ? גִזְרוּ אֶת הָאִיוּרִים שֶׁבַּצַד וְהַדְבִּיקוּ כָּל אִיוּר לְיַד קֶטַע הַמֵידָע הַמַתְאִים לוֹ . הַשֵׁן הַק גְדֵלָה וְע וְזֶה גוֹרֵם ל הֶחָלָב ל לְהִתְנַדְנ הַשׁוֹרָשִׁים שׁ מְאוֹד, א בַּלֶסֶת וְה שֶׁל הַשֵׁן ה וְהִיא מַת הַשֵׁן הַק וְהִיא יוֹשׁ בַּפֶּה יֵשׁ שׁ מַחֲזִיקִים אוֹת הַלֶסֶת . בּ הַהַתְחָל אֵיךְ בּוֹקַעַת שֵׁן קְבוּעָה ? גִזְרוּ אֶת הָאִיוּרִים שֶׁבַּצַד וְהַדְבִּיקוּ כָּל אִיוּר לְיַד קֶטַע הַמֵידָע הַמַתְאִים לוֹ . הַשֵׁן הַק גְדֵלָה וְע וְזֶה גוֹרֵם ל הֶחָלָב ל לְהִתְנַדְנ הַשׁוֹרָשִׁים שׁ מְאוֹד, א בַּלֶסֶת וְה שֶׁל הַשֵׁן ה וְהִיא מַת הַשֵׁן הַק וְהִיא יוֹשׁ בַּפֶּה יֵשׁ שׁ מַחֲזִיקִים אוֹת הַלֶסֶת . בּ הַהַתְחָל הַשֵׁן הַק גְדֵלָה וְע וְזֶה גוֹרֵם ל הֶחָלָב ל לְהִתְנַדְנ הַשׁוֹרָשִׁים שׁ מְאוֹד, א בַּלֶסֶת וְה שֶׁל הַשֵׁן ה וְהִיא מַת הַשֵׁן הַק וְהִיא יוֹשׁ פ י ת ר ו ן פ י ת ר ו ן פ י ת ר ו ן פ י ת ר ו ן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר