עמוד:13

ק ו ו ים ו ז ו ו י ו ת א . נ ק וד ו ת וק ווים ב . ז וויו ת על הלוח מסורטט קטע CD , ועליו הנקודה A . המורה המשיך את הקטע CD מעבר לנקודה D ( כמו בסרטוט 1 ) ואז התעורר דיון בין תלמידים . קובי טען : יש כאן שתי קרניים שונות באורכן : קרן ארוכה יותר CD , וקרן קצרה יותר – AD . הנה, תראו את סרטוט 2 . ענה לו דודי : למראית עין אכן נראה שהקרן CD ארוכה מהקרן AD , אבל אני לא בטוח שזה באמת נכון . עמיחי הצטרף לדיון : אני בכלל לא חושב שיש כאן שתי קרניים . לדעתי AD-ו CD אלה שמות שונים של אותה קרן . מה דעתך ? 1 C A D 2 C A D C A D כל הקרניים ארוכות באותה מידה . כולן ארוכות יותר מכל קטע, ארוך ככל שיהיה, ואפשר לומר שהאורך שלהן הוא אינסופי . סרטט במחברת קטע CD והארך אותו בעזרת סרגל לשני הכיוונים . דמיין שאתה ממשיך ללא סוף, ומצא סימון שישקף זאת . הצורה המתקבלת נקראת ישר . ישר הוא צורה גאומטרית שמתקבלת על ידי הארכת קטע לשני הצדדים ללא סוף . נוהגים לסמן ישר באות קטנה באנגלית ( c , b , a וכו׳ ) , או על ידי שמות של שתי נקודות שנמצאות עליו . הישר בסרטוט מסומן ב- a . אפשר לקרוא לו גם AB או BA . A a B הנקודה C נמצאת על הקטע MT . המשכנו את MCT הקטע מעבר לשתי נקודות הקצה שלו . יוסי אמר : אני רואה כאן שלושה קטעים : MT-ו CT , MC . . מה דעתך ? כמה קטעים יש בסרטוט ? דודי אמר : אני רואה בסרטוט שלושה קווים ישרים : MT-ו CT , MC . . מה דעתך ? כמה ישרים יש בסרטוט ? מאיר אמר יש בסרטוט 4 קרניים שונות . . מה דעתך ? דרך שתי נקודות עובר ישר אחד יחיד . 16 17 18 כוכבית מציינת הרחבה ( סעיף שאינו חובה ) . 13

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר