עמוד:19

1 , 2 , 3 , מַ תְ חִ י לִ י ם ! 19 22 . קִרְאוּ אֶת הַשִׂיחוֹת וְהַשְלִימוּ אוֹתָן בַּמַחְבֶּרֶת עַל יְדֵי יְצִירַת סְמִיכוּת מִן הַמִילִים הַמְסוּמָנוֹת בַּמִשְפָּט הָרִאשוֹן . اقرأوا المحادثات وأكملوها في الدفتر بواسطة تكوين إضافات من الكلمات المؤشّر عليها في الجملة الأولى . דוּגְמָה : מָתַי יֵש לָכֶם מְסִיבָּה שֶל הַ כִּיתָה ? יֵש בְּיוֹם חֲמִישִי בְּשָעָה שֵש . א . בְּדֶרֶךְ כְּלָל אַתֶם אוֹכְלִים אֲרוּחָה גְדוֹלָה בָּ עֶרֶב ? לֹא . בְּדֶרֶךְ כְּלָל אֲנַחְנוּ אוֹכְלִים קְטַנָה . ב . מָה אַתָה קוֹרֵא ? זֶה סֵפֶר עַל הַרְפַּתְקָאוֹת ? כֵּן, זֶה בְּשֵם "מַסְעוֹת גוּלִיבֶר" שֶלָקַחְתִי מֵהַסִפְרִייָה . ג . שָלַחְתִי לְךָ הוֹדָעָה בַּ וּוַטְסְאַפּ . אֵיזוֹ ? לֹא רָאִיתִי אוֹתָה . ד . בַּ סָלָט הַזֶה יֵש הַרְבֵּה יְרָקוֹת . כֵּן, הֵכַנְתִי גָדוֹל ! ה . אַתְ רוֹצָה עוּגָה מִ שוֹקוֹלָד אוֹ מִבָּנָנוֹת ? אֲנִי לֹא אוֹהֶבֶת בָּנָנוֹת, אָז בְּבַקָשָה . אַתֶם זוֹכְרִים ? גַרְגִיר + חִיטָה > > גַרְגִיר חִיטָה אֲרוּחָ ה + עֶרֶב > > אֲרוּחַ ת עֶרֶב מְסִיבַּת כִּיתָה אתם זוכרים ? נושא לשוני של צירופי סמיכות ביחיד נלמד בספר לכיתה ה, וכאן יש חזרה ותרגול נוסף . כדאי להרבות בדוגמאות של צירופי סמיכות על מנת לחזור על משמעות הסמיכות – צירוף של שני שמות עצם שיוצרים יחד משמעות חדשה . ריבוי הדוגמאות ימחיש את חוקיות הסמיכות ביחיד : לרוב כאשר שם העצם הראשון הוא ממין נקבה ( סיומת X ה, למשל מסיבה ) , הוא משתנה בצירוף הסמיכות ( X ת, למשל מסיבת כיתה ) , ואילו כאשר שם העצם הראשון הוא ממין זכר ( בקבוק ) , לפעמים הוא נשאר אותו הדבר בצירוף הסמיכות ( למשל, בקבוק מים ) , ולפעמים הוא משתנה ( למשל, בית ספר ) . פעילות 22 התלמידים יוצרים צירופי סמיכות מהמילים המודגשות בכל משפט . לפני השלמת הפעילות כדאי לעבור עם התלמידים על שמות העצם המודגשים ולהפנות את תשומת ליבם לסיומת של שמות העצם ממין נקבה שישתנו בצירוף הסמיכות מ - …ָ ה ל - …ַ ת . 19

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר