|
עמוד:16
16 רֹאש הַכְּפָר וְהָאִישָה הַחֲכָמָה | סִיפּוּר עַם אֶתְיוֹפִּי פַּעַם סִיפְּרוּ חֲבֵרִים לְרֹאש הַכְּפָר, שֶהֵם שָמְעוּ שֶבַּכְּפָר הַקָרוֹב אֲלֵיהֶם גָרָה אִישָה חֲכָמָה מְאוֹד . "אֲנִי צָרִיךְ לְהַרְאוֹת לַחֲבֵרִים שֶלִי שֶאֵין אָדָם יוֹתֵר חָכָם מִמֶנִי," חָשַב רֹאש הַכְּפָר . הוּא יָשַב וְחָשַב מָה לַעֲשׂוֹת, עַד שֶהָיָה לוֹ רַעְיוֹן . הוּא לָקַח שַׂק מָלֵא בְּגַרְגִירִים שֶל חִיטָה וְשָׂם אוֹתוֹ עַל הַחֲמוֹר שֶלוֹ . קָרָא רֹאש הַכְּפָר לַחֲבֵרִים שֶלוֹ וּבִיקֵש מֵהֶם לָלֶכֶת עִם הַחֲמוֹר אֶל הַבַּיִת שֶל הָאִישָה וּלְהַגִיד לָה : "הַשַׂק הַזֶה מָלֵא בְּגַרְגִירִים שֶל חִיטָה . אִם אַתְ יְכוֹלָה לְהַגִיד כַּמָה גַרְגִירִים שֶל חִיטָה יֵש בַּשַׂק, אַתְ יְכוֹלָה לְקַבֵּל אוֹתוֹ בְּמַתָנָה . " ( 3 ) ( 5 ) עַד שֶ حتّى שַׂק / שַׂקִים كيس / أكياس גַרְגִיר / גַרְגִירִים حبّة / حبّات חִיטָה قمح אִם إذا השיחה המאוירת חוזרת על הפועל "סופר / לספור" – ומשמשת הטרמה לסיפור "ראש הכפר והאישה החכמה" . כדאי להתייחס לשיחה המאוירת לפני קריאת הסיפור . אפשר לשאול את התלמידים אם אנחנו יכולים לספור את כל הכוכבים בשמיים, ומתוך תשובות התלמידים לשוחח על דברים שאנחנו יכולים לספור ושאיננו יכולים לספור - אפשר לבקש מהתלמידים לתת דוגמאות לדברים שאנחנו לא יכולים לספור ( לדוגמה גרגרי חול, צדפים על חוף הים ועוד ) או שהספירה שלהם היא מאוד קשה ( כמו גרגירי חיטה ) . אפשרות אחרת היא לומר בקול רשימה של דברים, והתלמידים יענו אם אנחנו יכולים או לא יכולים לספור אותם . ראש הכפר והאישה החכמה אפשר לקרוא את הסיפור בקול באוזני התלמידים אבל הם יהיו מאזינים פעילים באמצעות שאלות ניבוי : לאחר הפסקה הראשונה בסיפור, לעצור ולבקש מהתלמידים להציע רעיונות איך ראש הכפר יכול לבדוק אם האישה חכמה . בסוף הפסקה השלישית אפשר לבקש מהתלמידים לחשוב מה תעשה האישה . לאחר הפסקה הרביעית אפשר לבקש מהתלמידים לומר מה לדעתם ראש הכפר חשב על התשובה של האישה או מה הוא עשה בעקבותיה . לאחר קריאת הסיפור כדאי גם להתייחס לאיורים המלווים אותו ולבקש מהתלמידים להתאים לכל איור משפט מהסיפור . 16
|
|