עמוד:14

14 לוֹמְדִים עַל מִסְפָּרִים 1 3 2 4 אֲנַחְנוּ מִשְתַמְשִים בְּמִסְפָּרִים כָּל הַזְמַן וּבְכָל מָקוֹם, אֲבָל מָתַי הִתְחִילוּ לְהִשְתַמֵש בַּמִסְפָּרִים שֶאֲנַחְנוּ מַכִּירִים הַיוֹם ? אֲנָשִים תָמִיד הִשְתַמְשוּ בְּאֶצְבְּעוֹת הַיָדַיִים כְּדֵי לִסְפּוֹר . לַסְפָרוֹת שֶאֲנַחְנוּ מִשְתַמְשִים בָּהֶן הַיוֹם ( ,1 ,2 3 . . . ) קוֹרְאִים הַסְפָרוֹת הַהוֹדִיוֹת-עֲרָבִיוֹת . הִמְצִיאוּ אוֹתָן בְּהוֹדוּ לִפְנֵי יוֹתֵר מֵ- 1,000 ( אֶלֶף ) שָנָה . פַּעַם הָיוּ דְרָכִים שוֹנוֹת לִכְתוֹב מִסְפָּרִים, לְמָשָל : בִּסְפָרוֹת רוֹמִיוֹת ( IV, II ) אוֹ בְּקַוִוים וּנְקוּדוֹת ( ) . סָפַר / לִסְפּוֹר عدّ הוֹדִי / הוֹדִית هنديّ / هنديّة סִפְרָה / סְפָרוֹת رقم / أرقام הוֹדוּ الهند נְקוּדָה / נְקוּדוֹת نقطة / نقاط לומדים על מספרים התלמידים נחשפים לטקסט מסוגת העלילון ( קומיקס ) העוסק בעובדות על המספרים . השילוב בין החזותי למילולי מזמן לתלמידים מפגש מהנה עם הנושא . אוצר מילים לומדים על מספרים הטקסט מזמן עיסוק במשפחת מילים מהשורש ס - פ - ר : מִסְפָּרִים, לִסְפּוֹר, סְפָרוֹת . כדאי לבקש מהתלמידים לאתר בטקסט את כל המילים ממשפחה זו ולחשוב על עוד מילים מאותה משפחה ( ביחיד וברבים, זכר ונקבה ) . לאחר מכן מומלץ לבקש מהתלמידים לשבץ את המילים בתוך משפטים שהם יחברו . המילה 'סִפְרָה' תורגמה רק לצורך הבנת העלילון, אך אינה חיונית לאוצר המילים הפעיל של התלמידים בשלב זה . 14

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר