|
עמוד:93
הַ ק וֹ ל וֹ ת שֶ ל כּ וּ לָ ם 93 בַּשָבוּעַ הַבָּא יִהְיֶה עוֹד יִהְיֶה / תִהְיֶה / יִהְיוּ אֵירוּעַ שֶל "קוּלוּלָם" . 18 . חִשְבוּ עַל אֵירוּעַ שֶאַתֶם רוֹצִים לָלֶכֶת אֵלָיו, לְמָשָל הוֹפָעָה, הַצָגָה, תַחֲרוּת סְפּוֹרְט וָעוֹד . כִּתְבוּ בַּמַחְבֶּרֶת מָה יִהְיֶה בָּאֵירוּעַ . הִשְתַמְשוּ בַּמִילִים : יִהְיֶה / תִהְיֶה / יִהְיוּ כְּמוֹ בַּדוּגְמָה . דוּגְמָה : בַּשָבוּעַ הַבָּא אֲנִי אֵלֵךְ לְהוֹפָעָה שֶל הַזַמֶרֶת נַסְרִין . הַקוֹל שֶלָה יָפֶה מְאוֹד, וְיֵש לָה שִירִים נֶהֱדָרִים . בַּהוֹפָעָה תִהְיֶה מוּזִיקָה מְצוּיֶנֶת . בֶּטַח יִהְיוּ שָם הֲמוֹן בְּנֵי נוֹעַר . עַל הַבָּמָה תִהְיֶה תִזְמוֹרֶת, וְיִהְיֶה גַם מָסָךְ גָדוֹל . בְּכָל מָקוֹם יִהְיוּ אוֹרוֹת בְּהַרְבֵּה צְבָעִים . בָּאֵירוּעַ שֶל "קוּלוּלָם" : יִהְיֶה זַמָר מְפוּרְסָם ! תִהְיֶה תִזְמוֹרֶת גְדוֹלָה ! יִהְיוּ הַרְבֵּה אֲנָשִים ! זמן משחק, דיבור ועוד מה יהיה ? כדי לתרגל את ההטיות יהיה / תהיה / יהיו בעל פה, אפשר לשוחח במליאה או בזוגות על אירוע כיתתי שכל התלמידים ישתתפו בו, כמו מסיבה כיתתית או טיול, ולומר בסבב מה יהיה / תהיה / יהיו בהם, לדוגמה : במסיבה תהיה פיצה / במסיבה יהיו בלונים / במסיבה יהיה מיץ . יהיה / תהיה / יהיו השיחה בין מרים לאיה משמשת הטרמה לנושא הלשוני – פעלים בזמן עתיד . הנטייה של "היה" בעתיד מצטרפת לנטייה שהתלמידים מכירים בזמן עבר - היה / הייתה / היו ( נלמדה בספר ד ) . כדאי להזכיר לתלמידים כי בהווה משתמשים ב"יש" והוא מתאים לכל הגופים . בעתיד ( כמו בעבר ) הנטייה משתנה לפי מין שם העצם שאחריו : יהיה – זכר, תהיה - נקבה, יהיו - רבים ורבות . השימוש בנטייה יהיה / תהיה / יהיו דורש גם תרגול של זיהוי מין שמות העצם, לדוגמה : התלמידים צריכים לזהות ש"תזמורת" הוא שם עצם ממין נקבה כדי להשתמש ב"תהיה" . כדאי להוסיף דוגמאות נוספות על אלה שבתיבת ההקניה . פעילות 18 הכנת תוצר של כתיבה אישית : התלמידים מתארים בכתב אירוע שהם רוצים להשתתף בו . התלמידים יכולים להיעזר בדוגמה הנתונה על הופעה של הזמרת נסרין . הפעילות מאפשרת חזרה הן על נטיית יהיה / תהיה / יהיו והן שימוש באוצר מילים שנלמד ביחידה לדוגמה : זמר / ת, הופעה, קול, מנגינה, כלי נגינה, לקוות ועוד . אפשר להציג את התוצרים של התלמידים בתערוכה בכיתה . 93
|
|