|
עמוד:235
חכמים גדולים רבים חיו באיטליה בתקופה ההיא. ראוי גם להזכיר את רבי עובדיה סְפוֹרְנוֹ שהתגורר בבולוניה, הקים בה ישיבה וסייע ביִיסוּד בית דפוס יהודי בעיר. הוא חיבר את הפירוש הנודע לתורה "הסְפוֹרְנוֹ". עוד אחד מגדולי ישראל המובהקים שחיו באיטליה היה רבי עזריה מִפָאנוֹ - הרמ"ע מִפָאנוֹ, שהיה גדול בתורת הנִגלֶה ובתורת הנסתר, חיבר את הספר "עשרה מאמרוֹת" ותיקן תקנות חשובות לקהילת יהודי איטליה בענייני התפילות ונוסחיהן. קהילות נודעות ומרכזים רוחניים התפתחו בוונציה, באַנְקוֹנָה, במַנְטוֹבָה וברומא. חכמי ספרד באיטליה היו מורי דרכם של אחיהם הגולים, ולצִדם פעלו גדולי ישראל באיטליה, ובהם רבי מאיר קָצֶנֶלֶנְבּוֹגֶן - המהר"ם מפָדוֹבָה, שעמד בראש הישיבה בפדובה לפני כ - 300 שנה וכיהן כרב העיר במשך 40 שנה. מכל רחבי אירופה היו פונים אליו בשאלות. מעט מאוחר יותר נודע באיטליה המקובל הגדול רבי משה חיים לוּצָאטוֹ - הרמח"ל, שחיבר את ספרי היסוד "מסילת יְשָרִים" ו"דרך ה'". לימים עלה לארץ ישראל והתיישב בעכו. אלה רק מִקְצת החכמים, הרבנים ומנהיגי היהדות באיטליה לאורך הדורות ומִקְצת הכְּתָבים החשובים שהם הותירו אחריהם. 1 בחרו אחד מגדולי ישראל שחי באיטליה. אספו מידע על התקופה שבה הוא חי, בדקו מה הייתה תרומתו לדורו, אֵילו ספרים הוא כתב וכדומה. כתבו סיכום על אודותיו; תוכלו להוסיף סיפורים ותמונות מתאימות. 2 לאורך ההיסטוריה ובתקופות שונות שָמרו היהודים מארץ ישראל ומאיטליה על קשרים מסוגים שונים. הָביאו שתיים - שלוש דוגמאות מהכתוב ב"זרקור על יהדות איטליה". בחרו דוגמה אחת ובָררו עליה עוד פרטים עם המורה, עם ההורים או עם בני משפחה אחרים וספרו על כך בכיתה. 3 קראו את הסיפור הבא על הרב כהנמן זצ"ל: הרב כהנמן זצ"ל, ראש ישיבת פוֹנִיבֶּז', הגיע בליל חורף (לפני כ - 40 שנה) לרומא שבאיטליה. הוא עמד מול "שער הניצחון" שבנה טיטוס ואמר: "טיטוס, טיטוס, רְאה מה נשאר ממך! לא עם, לא אימפריה, לא ניצחון... רק גוש של חומת אבנים בצורת שער... כל העם שלך (שלטון רומא) התאדה ונמחק מן העולם... ואִילו אנחנו העם היהודי, שרדפת אותנו ורמסת אותנו והחרבת לנו את בית המקדש והגלֵיתָ אותנו לשבי, נשאר לנצח. הנה אני, היהודי, עומד פה אחרי אלפיים שנות נדודים ועדיין אנחנו חיים וקיימים... בזכות תורתנו והיא זאת שמנציחה אותנו לנצח נצחים". כתבו מה לדעתכם ניתן ללמוד מדבריו של הרב כהנמן מול "שער הניצחון". יהודים הנושאים את מנורת המקדש לַגָלוּת ברומא, כפי שנראה באחד התחריטים המצויים על שער טיטוס (שער הניצחון) ברומא. 235
|
|