עמוד:178

1 לפניכם רשימה של מושגים הקשורים לחקלאות: חֲמָמָה, מחרשה, מערכת הַשְקָיָה ממוחשבת, קוֹמְבַּיְין, מַגָל לקציר, בְּאֵר. מיינו אותם לשתי רשימות: מושגים הקשורים לחקלאות מודרנית, ומושגים הקשורים לחקלאות ישנה. 2 רשמו במחברת אֵילוּ מן המשפטים הבאים נכונים, ואֵילוּ אינם נכונים. ליד האות המסמנת משפט שאינו נכון, כתבו את המשפט הנכון: א. באזור הים התיכון מגדלים כותנה, חיטה ושעורה על מדרונות תְלוּלִים בהרים. ב. בונים טֶרָסוֹת בחוף הים כדי למנוע סחיפה של החולות. ג. במורדות ההרים מגדלים עצי פרי שונים הזקוקים לקרירוּת. ד. בחקלאות בַּעַל משקים את הגידולים גם בעונת הקיץ היבשה, ובחקלאות שְלָחִין מסתמכים על מֵי הגשמים בלבד. 3 התבוננו במפת החקלאות בעמ' :176 א. כתבו שתי עובדות שאפשר ללמוד עליהן מן המפה. ב. תארו את ההבדל העיקרי בחקלאות בין המדינות שמצפון לים התיכון למדינות שמדרומו. ג. מהו הגורם העיקרי להבדל זה? 4 בחרו אחד מהגידולים החקלאיים במדינות הים התיכון המפורטים בעמודים -175 .176 היעזרו במפות המתאימות באטלס ובמפת החקלאות (עמ' ,)176 וכתבו: • האם זהו גידול עתיק או צעיר יחסית? • באֵילוּ מדינות מַרבּים לגדל אותו? • אֵילוּ מוצרים מייצרים ממנו? 5 מדוע הים התיכון אינו עשיר במִינֵי דגים ובכמויות דגים בהשוואה לימים אחרים? 6 א. אֵילוּ שימושים נעשים בשמן זית בביתכם? ב. אֵילוּ מצוות נעשות בשמן זית? 7 כתבו על דינים ומצוות הקשורים לגפן וליין. מיני הדגים וטעמם משתנה בהתאם לים שהם חיים בו. "וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים" ( בראשית א, י) . רש"י - "והלא ים אחד הוא, אלא אינו דומה טעם דג העולה מן הים בעכו לדג העולה מן הים באספמיא, שבאספמיא הדגים טובים יותר". מבט מעמיק 178

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר