עמוד:170

1 בִּדקוּ במפות המדיניות והפיזיות באטלס, וציינו שמות של שמונה ערים גדולות השוכנות לחופי הים התיכון ואת שמות המדינות שערים אלו שייכות אליהן. 2 מדוע אנשים רבים מעדיפים לגור בקרבת הים? ולסיכום במה בא לידי ביטוי אוֹרַח החיים הים תיכוני? • יש כמה מרכיבים דומים באוֹרַח החיים הים תיכוני. • במזון קיימים מרכיבים משותפים, שהשימוש בהם פשט גם אל מקומות אחרים בעולם. • אנשים רבים מעדיפים לגור בקרבת הים בגלל יופיו של הים, האקלים הנוח, פני השטח המישוריים, אפשרויות התעסוקה, וההנאה מפעילויות הפנאי ליד החוף. • בין הערים השוכנות באזורי החוף - ערי נמל, תעשייה, דַיִג ותיירות - קיים דמיון רב בסגנון הבנייה ובמבנה העיר. • בחופים ההרריים צפיפות היישובים קטנה, וכך גם בחופים הדרומיים של הים התיכון. פעילות לסיכום הפרק המשיכו והרחיבו את משחק החידות של הכיתה: הוסיפו שאלות על חיי היום - יום ועל היישובים השונים - אלה המצויים בקרבת החופים וגם אלה השוכנים רחוק מהחופים. בימים שבהם בית המקדש השני היה קיים, הייתה בעיר אלכסנדריה שבמצרים קהילה יהודית גדולה. גם בתקופות מאוחרות יותר חיו שם יהודים רבים. בית הכנסת באלכסנדריה היה גדול מאוד, ובימי שבת וחג היו בו מתפללים כה רבים עד שאֵלֶה שעמדו בקצהו לא יכלו לשמוע את החזן ולא ידעו מתי יש לומר אחריו "אמן". לכן הניפו הגבאים של בית הכנסת סרטים צבעוניים בכל פעם שהיה צריך לומר "אמן". גם בימינו נמצא באלכסנדריה בית כנסת, אך אין מי שיתפלל בו מפני שאחרוני היהודים במצרים ברחו ממנה בשנת ה'תשי"ח. חזית בית הכנסת "אליהו הנביא" באלכסנדריה מבט מעמיק 170

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר