עמוד:187

ולסיכום מה למדנו על הכלכלה בארצות הים התיכון? למדנו כי: • בארצות הים התיכון מתקיימות הכלכלה הישנה והכלכלה המודרנית זו לצד זו. בכל המדינות מתרחש תהליך מעבר לכלכלה מודרנית, והן מושפעות מתהליך הגְלוֹבָּלִיזַצְיָה. • לאקלים ולפני השטח יש השפעה על סוגי הגידולים החקלאיים שמגדלים באזור הים התיכון. הגידולים הנפוצים ביותר הם הגפן, הזית ופרי ההדר. • הים התיכון אינו עשיר בדָגָה (דגים), בגלל מליחוּתוֹ ובגלל זיהום מֵימָיו. • בארצות הים התיכון יש כמה אוצרות טבע כמו נפט ופוֹסְפָטִים. רוב המחצבים מצויים בדרום הים התיכון, ורוב מפעלי התעשייה לעיבודם מצויים בצפונו. • באזור הים התיכון מצויים ענפי תעשייה רבים ומגוּונים. במדינות המפותחות התעשייה מתוחכמת וכוללת מחקר ופיתוח. במדינות המתפתחות מייצרים מוצרים פשוטים יותר, וכן עוסקים בהרכבה של מוצרים מתוחכמים. • אזור הים התיכון קולט כיום למעלה מ - 200 מיליון תיירים בשנה, והתיירות מהווה מקור הכנסה חשוב באזור. • הים התיכון היה מאז ומתמיד נתיב שַיִט - בתחילה לספינות קטנות, וכיום לאוניות גדולות ולמְכָלִיוֹת נפט ענקיות. כיום עוברות בו כשליש מן הסחורות המועברות בדרך הים בעולם כולו. • בנוסף על התחבורה הימית, קיימות באזור הים התיכון רשתות תחבורה יבשתיות ואוויריות. • חשיבותו של הים התיכון כנתיב שַיִט עלתה מאוד מאז שהוקמה תעלת סואץ. פעילות לסיכום הפרק 1 העתיקו למחברת את המשפטים הבאים והשלימו את המילים החסרות: א. בכלכלה ה (ישנה / מודרנית) עובדים בשיטות עתיקות שעברו מדור לדור. כמות המוצרים (קטנה / גדולה), והמוצרים משמשים בעיקר (את בני המשפחה / למכירה ולייצוא). ב. בכלכלה ה__________ (ישנה / מודרנית) עובדים בשיטות חדישות ומשוכללות. כמות המוצרים (קטנה / גדולה), והמוצרים משמשים בעיקר (את בני המשפחה / למכירה ולייצוא). 2 א. יש המכנים את הכלכלה הישנה בשם "כלכלת קיום". הסבירו מדוע. ב. יש המכנים את הכלכלה המודרנית בשם "כלכלת מסחר". הסבירו מדוע. 3 הביאו דוגמאות להשפעת תהליך הגְלוֹבָּלִיזַצְיָה על חיי היום - יום שלכם: כתבו שמות של מוצרים רבים ככל האפשר שמשתמשים בהם בישראל ובעוד מדינות בעולם. 187

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר