עמוד:9

אפשר להמחיש את הפעילות גם בעזרת מאזניים מאוזנים. אם מורידים גדלים שווים משני הצדדים, השוויון נשמר. בתרגיל מורידים 3 מכל צד, וכך בצד אחד נשארים שני משולשים ובצד האחר נשאר ,000 .4 ,000 4 לפיכך: = + ,000 2 ולכן: = סעיף ב דומה ל סעיף א , אך + הוחלף ב × 2 . לאחר שהתלמידים פותרים את סעיף ב , אפשר לתת להם לנסות לפתור משוואות דומות בלי תרגילי עזר. למשל: = ,107 2 = 7 + + + = ,890 8 = 10 + × 4 ב פעילות 11 עוסקים במספרים גדולים בהקשר מחיי היום יום. על התלמידים להשלים חלק מהנתונים בעצמם ( למשל משקל של מהדק), להיעזר באומדן ולפתור תרגילי כפל וחילוק. הבעיות שבפעילות מורכבות, ולכן כדאי שהתלמידים יעבדו בקבוצות, וכך יתרום כל תלמיד את חלקו בפתרון הבעיה. לדוגמה, סעיף ה : ה. האם אתם מסוגלים לקפוץ למרחק של ,000 1 גפרורים המסודרים כמו בציור? הסבירו: לשאלה הזאת כמה שלבים. יש לברר מה גודל הקפיצה שהתלמיד מסוגל לקפוץ: כל קבוצה יכולה להגדיר מהי קפיצה, האם קפיצה מהמקום או קפיצה לרוחק (רגל אחר רגל); יש למצוא דרך לחשב מה עובי הגפרור (למשל להצמיד גפרורים זה לזה ולבדוק כמה יש להצמיד כדי להגיע ל 10 ס"מ), וכן הלאה. יוצא מן הכלל עמוד 15 – ראו פירוט בסוף המדריך (עמודים –101 (107 ב פעילות 12 התלמידים מתבקשים להשתמש במגוון אסטרטגיות שנלמדו עד כה, כמו עיגול מספרים, אומדן, סימני התחלקות וכדומה. 9 ב. כפל וחילוק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר