עמוד:55

זמן משחק , דיבור ועוד כל אחד מהילדים אומר את שמו בקול ; הילדים והמורה בודקים אם האות הראשונה בשמו נכתבת בפתח / קמץ , ואם כן - מזמינים את התלמיד / ה לכתוב את האות הראשונה על הלוח ולנקד . אפשר לחזור על התרגיל בשינוי קטן : הפעם בודקים אם יש בשם התלמיד / ה קמץ / פתח לא רק בהתחלה . למשל - אין קמץ / פתח בצליל הראשון של השם דינה , אבל שומעים קמץ / פתח בצליל השני . תלמיד שיש בשמו צליל בקמץ / פתח ניגש ללוח וכותב את הצליל . כותבים אותיות שונות על הלוח עם או בלי ניקוד , ומבקשים מהילדים להגות כל אות - מנוקדת או לא . תחילה הילדים חוזרים במקהלה , ואחר כך כדאי לתת לכל ילד / ה הזדמנות להתנסות בפענוח . קריאה בקמץ / פתח הקניה : מציגים את 4 הילדים והצלם , שהופיעו כבר באיור הגדול . מתבוננים בשמות שעל החולצות ומנסים לקרוא אותם . כותבים ללא ניקוד את האות הראשונה בשם הילד - ב . מבקשים מהילדים להגות את צליל האות ומסבירים שכך נשמעת האות כשאין לה ניקוד . כותבים שוב את האות והפעם מוסיפים לה קמץ - ב . מבטאים בקול את האות המנוקדת . חוזרים על התהליך עם השם שחר . אחר כך מסבירים שהקמץ והפתח ( וגם החטף - פתח ששמור לאותיות גרוניות בלבד ) מייצגים את אותה תנועה , ובדיבור אין ביניהם שום הבדל . פעילות - 1 מסבירים לילדים ששלושת הצלילים ש , ח , ר מרכיבים יחד את השם שחר . הילדים כותבים את השמות מתחת לצלילים שמרכיבים אותם . מזכירים לילדים לכתוב באותיות הכתב . פעילות - 2 כמו בכל פעילות שיש בה ציורים , כדאי לוודא שהילדים יודעים את המילים בעברית כדאי להדגים את הדרך הנכונה לביצוע : אומרים את המילה המתאימה לציור , קוראים את שני הצלילים שמתחת לציור ומסמנים את הצליל שבתחילת המילה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר