|
עמוד:6
ובמבעים נפוצים בקרב דוברי עברית ילידיים ; באמצעות קריאה והאזנה לסיפורים ולקטעי מידע שיוצרים מעורבות ומזמנים דיבור והבעת דעה על נושאים ערכיים ומעוררי מחשבה . שילוב מושכל של השפה הערבית בתהליך רכישת השפה העברית נסמך על הגישה הרב - לשונית , המדגישה הן את העלאת המודעות ליתרונות של לימוד שפות באשר הן , והן את חיזוק הקשרים והכישורים המשותפים ( והשונים ) שבין שפת האם , הערבית , לשפה הנרכשת , העברית ( ובמידת מה אף לאנגלית ) . בהקשר זה ניתן לצטט מתוך המסמך " מסגרת התייחסות אירופית משותפת לשפות " : " גישת ריבוי הלשונות מדגישה את העובדה שכאשר חוויית השפה בהקשריה התרבותיים מתרחבת – מהשפה בביתו של האדם לשפה של החברה , ומשם לשפות של אוכלוסיות אחרות ... – אותו אדם אינו משמר את השפות והתרבויות האלה בתאים מנטליים נפרדים . למעשה האדם בונה לעצמו כשירות תקשורתית , השואבת מכל הידע והניסיון שצבר , ושבה כל השפות פועלות יחד בזיקה הדדית . במצבים שונים , אדם יכול לנצל כשירות זו בגמישות כדי להשיג תקשורת יעילה עם בן - שיח כלשהו " . יצירת הזיקה ההדדית בין השפות ופיתוח המיומנויות הנדרשות למעבר גמיש ביניהן באים לידי ביטוי בסדרה בכמה אופנים : באמצעות תכנים העוסקים באופן ישיר בדיבור בשתי השפות ובמעברים ביניהן ; באמצעות היכרות עם אוצר מילים ושמות דומים בעברית ובערבית ; באמצעות הצבעה על דמיון ושוני בין שתי השפות בתופעות ובמבנים לשוניים ; באמצעות שימוש בשפה הערבית בהוראות , במילונים ובהסברים לשוניים בספר הלימוד ; באמצעות ייצוג של מצבי תקשורת טבעיים בין דוברי עברית לדוברי ערבית ; ובאמצעות ייצוג גרפי של השפות עברית וערבית באיורים . התרגומים לערבית תורמים לחיזוק תחושת המסוגלות של התלמידים בתהליך רכישת השפה העברית , והם מוזמנים להתבונן באיורים המרהיבים , לקרוא ולהאזין שוב ושוב לשיחות ולסיפורים גם בבית , יחד עם ההורים . קידום פדגוגיה מוטת עתיד , " המספקת מענה לאתגרים הנגזרים מהמגמות העתידיות ומכשירה את הלומדים לקראת חיים עתידיים בסביבה מורכבת , אי - ודאית ורצופת תמורות " , הוא אחד החידושים המרכזיים בסדרה " מדברים בעברית " . התכנים , דרכי הלמידה וההוראה , כמו גם העיצוב והאיורים , עוסקים או משקפים מודעות גבוהה לתפיסות של רב תרבותיות , גלוקליות , שוויון מגדרי , שיתופיות ויזמות . הנושאים בספרי הסדרה נעים בין הכללי לפרטי , בין הגלובלי למקומי , בין מבט - על למבט חקרני ואמפתי על פרטים . ייצוג רב ניתן לסגנונות חיים שונים , מקומיים ורחוקים , ולאתגרים אקולוגיים וחברתיים שבפניהם עומדים בני אדם בכל רחבי העולם . ישנו ייצוג בולט לשימוש בטכנולוגיות - תקשורת וברשתות חברתיות לשם איתור וסנתוז מידע , וככלי לפתרון בעיות ויצירת מיזמים משותפים . יש בסדרה ביטוי לחשיבה ביקורתית , יצירתיות , וכן פיתוח היכולת לראות את העולם מבעד לעיניהם של אחרים . אנו מאמינים כי פיתוח כישורי חיים אלה , לצד פיתוח הכישורים הלשוניים ויכולת ההבנה וההבעה של התלמידים בעברית ( לצד השפות ערבית ואנגלית ) , יסייעו להם בהשתלבות בחברה ובתעסוקה , המקומית והגלובלית , בבגרותם . יצירת הניעה ) מוטיבציה ( והנאה היא אחת המטרות המרכזיות בספרי הסדרה , המכוונת לעורר חדוות למידה , עניין ומעורבות בתהליך רכישת השפה העברית . לשם כך נכתבו במיוחד עבור ספרי הסדרה סיפורים מקוריים , שיחות וקטעי מידע המתאימים לגיל הלומדים ומזמנים מעורבות רגשית וקוגניטיבית כאחת . לצדם מופיעים איורים מחויכים , מילונים ושאלות המעוררות סקרנות להמשך הקריאה - המסייעים ומחזקים את תחושת המסוגלות בהבנה ובהפקה . בסיפורים ובקטעי המידע שזורים גם נושאים ערכיים שעולים בחיי היום - יום ומעודדים חשיבה ביקורתית ורגישות בין - אישית וחברתית . על הספר " מדברים בעברית " לכיתה ג המטרה העיקרית של הספר היא להקנות את מיומנויות הקריאה והכתיבה בעברית לתלמידים שנחשפו עד כה לשפה העברית הדבורה במסגרת התכנית "טעימות בעברית " . בתוך כך נחשפים התלמידים בהדרגה לאוצר מילים ולמבנים לשוניים חדשים , במטרה להרחיב ולהעשיר את המפגש שלהם עם השפה העברית ולחזק את מיומנויות ההבנה וההבעה שלהם בעברית הן בכתב והן בשיח הדבור . מבנה הספר בספר הלימוד שלושה חלקים : החלק הראשון מוקדש לחזרה על אותיות הא " ב וללימוד כתיבת האותיות בדפוס ובכתב ; החלק השני עוסק בהקניית אבני היסוד של הקריאה והכתיבה בעברית ; החלק השלישי מזמין את התלמידים לבסס את הקריאה והכתיבה ולהרחיב את המיומנויות האורייניות שלהם . 7 מועצת אירופה , היחידה למדיניות שפה , שטרסבורג . ( . ( 2016 מסגרת התייחסות אירופית משותפת לשפות : למידה , הוראה , הערכה ( מהא " ם ) . תרגום : רחל מדר . nite . org . il / files / CEFR . pdf 8 מתוך : " מתווה מדיניות מו " פ לפדגוגיה מוטת עתיד , מגמות , אתגרים , עקרונות והמלצות " , משרד החינוך , אגף מו " פ meyda . education . gov . il / files / nisuyim / pedagogyamotatadittakzir . pdf
|
|