עמוד:9

הקיץ עבר / שמואל בס , עמ ' 8 בזמן זה של השנה רוב הילדים עדיין אינם קוראים , ולכן הפעילויות מצוירות . השיר הקצר , בן שמונה שורות בלבד , קושר את השינויים בטבע ואת חילופי העונות לשינוי החל בילד הנכנס לראשונה לבית הספר ולכניסת השנה החדשה . לשון השיר משמרת צורות , ניבים ומבנים קלסיים בעברית , פונה אל הקוראים הצעירים ומאפשרת להם להתבונן בילד שבשיר ולחשוב על השינוי שחל בהם עצמם ועל הציפייה לשנה הראשונה כתלמידים . השיר עוסק בחילופי העונות המביאים שינויים טבעיים , צפויים , בסביבה שאנו חיים בה , ובתהליך הגדילה - שינוי טבעי שיש לו משמעויות גם של סטטוס ושל דימוי עצמי . השיר מנוסח בבהירות . בבית הראשון מתוארים השינויים בטבע , ובבית השני - השינוי האישי . כניסתה של שנה חדשה נוסכת חגיגיות על המערכת כולה . לפני הקריאה כדאי לפתוח בהשמעה של השיר ברשת . לפני ההשמעה הציגו את שם השיר ואת שם המשורר , שמואל בס . אחרי ההשמעה שאלו : לפי המנגינה - זה שיר שמח ? עצוב ? כוונו לקצב , לכלי הנגינה הנשמעים ולטון של הזמר / ת , בקשו שינמקו את דבריהם . קריאת השיר קראו את השיר . א שלשונו אינה הלשון המדוברת , תוכן השיר רובו ככולו יהיה ברור לרוב המאזינים . אחרי הקראה ראשונה כדאי להתעכב על הצירו " רוחות מנשבות " , על השורה " הולכים ובאים הימים הקרים " , ועל המילה " קטונתי " ולוודא שהילדים מבינים את משמעותם . הקריאו פעם שנייה , ושאלו : מאיזו עונה נפרד המשורר ? איזו עונה מתקרבת ? הפנו את תשומת לב הילדים לחלוקה לשני בתים ( על הד ) , הסבירו מהם " בתים " בשיר . הקריאו את הבית הראשון ושאלו : מה בבית קשור לעונות השנה ? הזכירו לילדים את השיר המושר ושאלו : האם תוכן הבית מתאים למנגינה ששמעתם ? מה עצוב בו ? מה שמח ? חזרו על הפעולה לגבי הבית השני , המציג את הילד המדבר בשיר . לאחר הקריאה בפעילויות 1 ו - 2 הילדים מתבקשים לבחור איורים ההולמים את מה שמתואר בשיר וכך להוכיח הבנה של תוכן השיר . קראו את ההוראה הראשונה , אפשרו לילדים לבצע את הנדרש מהם ועברו להוראה השנייה . אחרי ביצוע שתי הפעילויות הראשונות כדאי לבקש מהילדים להסביר את בחירותיהם , תוך שימוש באוצר המילים הרלוונטי המדויק . ימים מיוחדים בלוח השנה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר