|
עמוד:15
איך יודעים שבא אביב / דתיה בן דור , עמ ' 24 שמו של השיר מגדיר במדויק את עניינו : איך יודעים שבא אביב ? שאלה זו גם פותחת כל אחד משני בתי השיר . שורות הבתים מחורזת . בשני הבתים המעטפת זהה ( שתי שורות ראשונות ושלוש אחרונות ) והאמצע משתנה . בבית הראשון נזכרים סימני האביב הקשורים לטבע - מזג אוויר והפריחה , ובבית השני נמנים סימנים הקשורים לחג הפסח . השיר הולחן וכדאי להאזין לו ברשת . כשנכנס אדר / נעמי שמר , עמ ' 22 השיר בן שלושת הבתים מתמקד בפן הקרנבלי של חג הפורים ומתאר את השמחה ברחובות , את ההילולה על ביטוייה האבסורדיים החורגים מן השגרה , תוך שמירה על זיקה למקורות החג וללשון המגילה . לפני הקריאה אפשר לפתוח בשאלה לילדים : מה אנחנו רוצים לראות סביבנו בחג הפורים - מראות רגילים או לא רגילים ? ( צירו הסמיכות " לא רגיל " הוא נרד ל " בלתי רגיל " ו " בלתי מסודר " בשיר ובפעילות האחרונה ) , ולבקש מהילדים להיזכר ב " מראה לא רגיל " שראו בחגיגות פורים בעבר . השיח יהווה מבוא לתיאורי הילולת פורים בשיר . קריאת השיר השיר השקול והמחורז , הנטוע באווירה של עליזות עד כדי השתטות , הוא הזדמנות מצוינת לעסוק בחריזה : ללמוד את החרוזים בעל פה , או כשמדובר בעבודה עם תלמידים מתקדמים - לייצר חרוזים חלופיים . קראו את השיר פעם ראשונה , ולפני הקריאה השנייה בקשו מהתלמידים להשלים את השורות שתקטעו לפני הסו . הילדים ישלימו מזיכרונם בחרוזים מן השיר . כשהתלמידים יענו בחרוזים לא מתאימים או אבסורדיים תיווצר אווירה מבודחת מתאימה לשיר . ה " חוכמה " היא לשמוע את הצליל המסיים של המילים ולמצוא מילה מתחרזת לו . לאחר הקריאה פעילות 1 מצוירת , והיא מבררת הבנה של הילדים את פרטי התהלוכה המתוארת בשיר . בשלב זה של השנה רוב הילדים כבר יכולים לקרוא , ולכן הם יכולים לחזור אל השיר כדי לבדוק שוב ושוב את הפרטים ולהשוות לציורים . הציורים דומים , ולכן אי אפשר להחליט מה מתאים מיד במבט ראשון , צריך להיכנס לפרטים ולהתאים לשיר . פעילות 2 היא לשונית , ובמרכזה הסומך " בלתי . " - הילדים שכבר התוודעו ל " לא רגיל " יקלטו בקלות את צירו הסמיכות " בלתי רגיל " . שאלה 6 מזמינה את הילדים לחשיבה ערכית - מוסרית ולשיח כיתתי . בשאלה זו אפשר להרחיב ולסטות מנושא הסיפור , וגם להציע נושא אחר לדיון - למשל : מה הייתם עושים אילו ראיתם חתול פצוע ברחוב ? מה הייתם עושים אילו ראיתם שאלמונים השחיתו את הגינה של בית הספר או של הבניין שאתם גרים בו ?
|
|