עמוד:7

יתרונות העבודה בחוברת בסביבה דיגיטלית קסם וחברים - שירים וסיפורים לכל השנה היא חוברת אישית שבה התלמידים כותבים , אך היא גם ספר לימוד בסביבה הדיגיטלית כותר ספרי לימוד . עבור מרבית התלמידים הסביבה הדיגיטלית היא סביבה טבעית , שכן הם נולדו לתוך בית המצויד בטלפונים ניידים ובמחשב אישי . לשימוש בספר הדיגיטלי יש כמה יתרונות דידקטיים בכיתה המצוידת בלוח חכם , או במחשב ומקרן . נציין כמה מהם : הקרנת עמודים מתוך החוברת על גבי מסך גדול מסייעת למקד את ההקשבה של התלמידים לקריאה בקול של המורה , מקלה על השיחה כשהטקסט והאיור שלו " עומדים " מול העיניים , ומקלה על התיווך של המורה הנחוץ לצורך ביצוע פעילויות . הקרנת טקסטים מאפשרת למורה ולתלמידים לסמן בהם ( בעזרת כלי המרקר ) מילים וביטויים שרוצים להתעכב עליהם מסיבות שונות , חריזה ועוד . גרסת כותר מציעה " שכבה " נוספת של מידע , פעילויות ורעיונות , שמרחיבה את ההיצע הקיים בחוברת המודפסת . חלק מההצעות הנוספות מופיעות במדריך זה , למשל , קישורים לביצועים מולחנים של ארבע מבין היצירות המופיעות בחוברת . המורה יכולה לצר לעמודי החוברת " שכבה " של פעילויות ושל הפניות לדפי אינטרנט לעמודי החוברת , ורק תלמידיה יוכלו לצפות בה . במילים אחרות , המורה יכולה להוסי לחוברת פעילויות משלה והפניות לדפי אינטרנט שבחרה בהם . בגרסת כותר - טקסטים רבים מלווים בקריינות . האזנה לטקסטים אלה מקלה על הילדים שהקריאה שלהם עדיין איננה ברמת הנאה , ומפגישה את התלמידים עם קורא שלעיתים הפרשנות שלו שונה . עידוד הקריאה בחוברת המפגש עם טקסטים ספרותיים קצרים וארוכים כיסוד מרכזי בתהליך רכישת הקריאה הוא אחד העקרונות המובילים בקסם וחברים . חוברות 3 - 1 מכילות טקסטים סיפוריים ואחרים לקריאה בקול של המורה , והספר הדיגיטלי כולל , בין השאר , סיפורים מקוריינים . בעבודה עם החוברת קסם וחברים - שירים וסיפורים לכל השנה אנו ממליצים לא להסתפק בקריאת היצירות , כפי שהן מופיעות בחוברת , אלא גם להפגיש את התלמידים במידת האפשר עם חלק מן הספרים שמתוכם הן נלקחו . שורה של מחקרים שנערכו ( בעיקר בארה " ב , אך גם באירופה ) הראו כי הנגישות לספרים היא אחד המנבאים " החזקים " ביותר של הישגים אוריינים גבוהים . רצוי לעודד הרשמה לספרייה הציבורית , שכן חלק ניכר מספרות הילדים הישראלית אינו מודפס בכל שנה מחדש ומצוי רק בספריות הציבוריות . אנו ממליצים שתלמידים יביאו לכיתה ספרים מתוך אלה שהוזכרו בחוברת וישתפו את חבריהם בחוויות הקריאה העצמאית שלהם . בנוס , אנו ממליצים בחום שהמורה תקרא בקול , וכשגרה , ספר בהמשכים . לשם כך רצוי לבחור בספר מורכב וארוך קצת יותר מאלה שהתלמידים מסוגלים לקרוא בכוחות עצמם . כשמפסיקים לקרוא באוזני ילדים בנימוק " שהם כבר גדולים ומסוגלים לקרוא בעצמם " מגבילים אותם ל " דיאטה " ספרותית רזה בעוד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר