עמוד:10

בראש השנה / נעמי שמר , עמ ' 10 בזמן זה של השנה רוב הילדים אינם קוראים , ולכן הפעילויות מצוירות . נעמי שמר כתבה את מילות השיר והלחן . בתי השיר שקולים ומחורזים . כל אחד מהם מציג " תמונה " הקשורה בדרך כלשהי להקשריו של הצירו " ראש השנה " : בבית הראשון יש רמיזות לחגיגיות ולאופטימיות ( שושנה פורחת בגינה , סירה לבנה , הקשורה קונוטטיבית ליונה לבנה , עוגנת בחו ורומזת על אפשרויות לשלום ) . בבית השני יש רמיזות לשינויים בטבע ( העננה קשורה לסיכוי לגשמי ברכה . החצב , המטונימי לעונת הסתיו ולפרידה מן הקיץ , מדומה לנר נשמה ומתקשר למשמעות הדתית - רגשית של אחד ממועדי תשרי - יום כיפור שבו מדליקים נרות נשמה ) . הבית השלישי מתקשר לתחושת ההתחדשות והאחדות הלאומית ( במנגינה החדשה המתפשטת בין תושבי העיר יש רמיזה לעליזות ולקרבה בין בני אדם השייכים לאותו עם ) . אחרי כל בית מופיע פזמון חוזר , שעניינו תפילה לשנה טובה . המילים " תפילה נושנה " קשורות מצד אחד לפן הדתי של החג , ומצד שני להיסטוריה המשותפת של המתפללים ולשאיפה המשותפת לחיים טובים . לפני הקריאה השיר מושר במסגרות החינוך , וילדים רבים מכירים אותו משנותיהם בגן . לכן כדאי לפתוח את העיסוק בשיר בביצוע המושר , או בהאזנה בלבד המלווה בצפייה ( למשל באתר יוטיוב ) . אם השיר מוכר לילדים , כדאי לעודד אותם להצטר לשירה . קריאת השיר קראו את השיר באוזני הילדים מתחילתו ועד סופו . כדי למקד את הילדים בטקסט לפני הקריאה השנייה , בקשו מהם להרים יד בכל פעם שהם שומעים את זוג המילים " בראש השנה " . שאלו את הילדים למה לדעתם המילים חוזרות פעמים רבות כל כך בשיר . לפני הקריאה השלישית אמרו : " תארו לעצמכם שאתם ציירים , וצריכים לצייר תמונה מתאימה לכל בית בשיר . אקרא לכם כל בית , ואתם תספרו מה הייתם מציירים " . עשו כך בכל בית . לפני הבית השני הסבירו מהו " רקיע הסתיו " , מהו נר נשמה ומהו חצב . שאלו שאלות כמו " באיזה צבע תצבעו את השושנה ? למה ? " בעבודה עם ילדים מתקדמים כדאי להפנות את תשומת הלב לפועל " מנשבות " , לשאול על הצורה השכיחה כיום ( נושבות ) , להסביר שזוהי מילה שהשתמשו בה יותר בעבר ולקשר את ההבדל בין שתי המילים גם להבדל בין לשון הדיבור ללשון השירה . בהקשר זה כדאי להציג את הצמד " הולכים ובאים " ( משלב גבוה ) ו " מתקרבים " ( מלב דיבורי ) . פעילות 3 ממקדת את הילדים בתחושות שלהם בתחילת השנה . לפני הפעילות הם צריכים לברר מה מרגיש הילד בשיר , ואז לחשוב מה הם מרגישים . הילדים יכולים לצייר את מה שהם מרגישים או לספר בעל פה , כיוון שהם עדיין לא כותבים . כדאי לבקש מהילדים המעדיפים ציור להראות את עבודתם ולספר מה בחרו לצייר ולמה . חשוב לתת לגיטימציה לכל משאלה ותקווה על פני הרצ , מהפרטי - אישי אל הכללי - גרנדיוזי . אפשר לסכם את העיסוק בשיר בהשמעות חוזרות ובשירה משותפת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר