עמוד:5

דגמים שונים של פעילויות לתרגול מודעות פונולוגית זיהוי 10 מופעים של אות נתונה בתוך ציור או תפזורת , וצביעת האותיות ( לדוגמה בעמ ’ . ( 14 צביעת פרטים באיור על פי קריטריון צלילי ( לדוגמה בעמ ’ . ( 13 איתור איורי מילים שמתחילות באות נתונה וכתיבת האות ( לדוגמה בעמ ’ . ( 12 איתור איורי מילים שמסתיימות באות וכתיבת האות ( לדוגמה בעמ ’ . ( 20 בחירת תבנית מתאימה למילה מאוירת לפי מקום האות במילה ( לדוגמה בעמ ’ . ( 16 צביעת עיגולים כמספר צלילים במילה מאוירת וכתיבת אות ראשונה ואות אחרונה במילה ( לדוגמה בעמ ’ . ( 25 מבנה החוברת סדר הצגת האותיות בחוברת זהה לסדר ההופעה שלהן בחוברות קסם וחברים 2 , 1 ( ללא אותיות סופיות ) : ת , מ , ר , ב , ק , א , י , ל , ש , ח , נ , ד , פ , ה , ס , ג , ע , כ , צ , ט , ז , ו . סדר זה מאפשר שימוש מושכל בחוברת בהתאמה לקבוצת הלומדים : טרם תחילת לימוד הקריאה - החוברת עשויה לשמש ספר לימוד עיקרי בשבועות הראשונים של כיתה א - ליחידים או לקבוצות ובמקרים מסוימים אף לרוב הכיתה בהתאם לרמת המוכנות של התלמידים - לקראת הקניית הקריאה והכתיבה . במהלך הקניית הקריאה - החוברת עשויה לשמש ספר לימוד המלווה את רכישת הקריאה , תוך כדי ההתקדמות בחוברות קסם וחברים 1 ו - . 2 החוברת מציגה כל אות בנפרד ; בראש העמוד מופיעה האות , ולצידה ציורי מילים שהאות מופיעה בהן במגוון תנועות . למשל – לצד האות ת מופיעים איורים של תינוק , תרנגולת , תוף ותוכי , המדגימים צלילים של ת בתנועות שונות : ת בחיריק , ת בפתח , ת בחולם , ת בקובוץ . הצגת הצלילים השונים של אותה אות מחזקת את הבנת העיקרון האלפביתי . בראש העמוד הנגדי מופיע איור המשמש תומך זיכרון בהקניית האות . הצגה בדרך זו של כל אות ואות מבססת את הבנת העיקרון האלפביתי . בהצגת כל אות ואות התלמידים מתרגלים את זיהוי האות ואת כתיבתה . בתחתית כל כפולת עמודים מופיע סרגל אותיות , שמסומנות בו האותיות שכבר נלמדו . . 4 פיתוח ערנות למאפיינים צליליים של מילים ולהבדלים הדקים בין עיצורים קרובים ( למשל : ת / ט - ד , כ / ק - ג , צ - ז , פ - ב ) . . 5 טיפוח חשיבה מטה - לשונית , והתנסות במיומנויות של אבחנה חזותית וגרפומוטוריקה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר