עמוד:4

פתח דבר החוברת קסם וחברים - אותיות הכתב מיועדת ללימוד הכתיבה והקריאה של כתב היד . מערכת הכתב העברית כוללת את אותיות הדפוס - האותיות ה " מרובעות " המשמשות ברגיל בספרים , במכתבים ובטקסטים רשמיים , ואת אותיות הכתב - האותיות ה " עגולות " המשמשות לרוב את הכותבים באמצעים ידניים , עט , עיפרון , מצבע ( טוש ) וכו ' . על פי הגישה השמרנית , אותיות הכתב נלמדות במחצית השנייה של כיתה א , אחרי שהתלמידים כבר רכשו את מערכת אותיות הדפוס , האותיות ה " מרובעות " המופיעות הספרי הלימוד ואת כל התנועות . להערכת רבים , לתלמידים הצעירים קל יותר לכתוב את האותיות ה " מרובעות " , וקל יותר לזכור מערכת אחת בלבד של אותיות . במחצית השנה הראשונה ללימודים התלמידים משתמשים באותיות הדפוס הן לקריאה והן לכתיבה . על פי גישה זו , אחרי רכישת הקריאה והפנמת מערכת אותיות הדפוס הילדים מתחילים לכתוב יותר במחברות ובחוברות , וזהו הרגע הנכון להפגישם עם מערכת אותיות הכתב , האותיות ה " עגולות " , שעם הזמן נכתבות בשטף ובמהירות , כמצופה מכותבים מיומנים . רבים טוענים שגם מבחינה פיזיולוגית האותיות ה " עגולות" קשות יותר לכתיבה , ורק אחרי רכישת המיומנות באותיות ה " מרובעות " יוכלו הילדים לכתוב בקלות את האותיות ה " עגולות " . אנחנו תומכים בגישות הנ " ל , ולכן ההנחה המונחת בבסיס החוברת הזו היא שהילדים המגיעים לעסוק בה כבר רכשו את המיומנויות באותיות הדפוס . החוברת מקנה את האותיות בקבוצות בהתאם לצורה שלהן : בקבוצה הראשונה נלמדות אותיות הכתב , הדומות במראה ובכיוון הכתיבה לאותיות הדפוס : י , ו , ר , ח , ן , ה , ק , ת , נ , כ , ך , ס . בקבוצה השנייה נלמדות אותיות הכתב שצורתן בכתב שונה מצורתן בדפוס . שתי הקבוצות חולקו ל " אשכולות " של אותיות , על פי מורכבות הכתיבה . אשכולות האותיות מופיעים בתוכן העניינים של החוברת . אנו ממליצים ללמד את האותיות על פי סדר ה " אשכולות " המופיע בתוכן העניינים כדי להקל על הזכירה של אותיות הכתב . בכל אות חדשה שנלמדת כדאי להדגיש את נקודת ההתחלה ואת כיוון הכתיבה ; אלה מצוינים בחוברת בנקודה ובחץ אדומים . הקפדה על שמירת הכיווניות תתרום להפנמה מהירה של העיצוב הנכון של האות , ליעילות הכתיבה ולקריאות טובה של הכתב , כדי שהנמען ( הקורא ) יוכל לקרוא ולהבין את הכתוב . כדאי לשוחח עם הילדים בכיתה על הכתיבה כאמצעי תקשורתי , כי לעתים קרובות אנחנו כותבים כדי שאחרים יקראו ויבינו . כמו כן יש להפנות את תשומת הלב של הילדים למיקום האותיות בשורה , לאותיות החורגות מן השורה למעלה או למטה , לרווחים בין האותיות במילים ובין המילים עצמן ולגדלים השונים של האותיות ( למשל , י , ו , ן ) . אותיות דומות כמו ג ו - ז נלמדות בנפרד , במרחק זמן , כדי למנוע בלבול . אפשר להנחות את הילדים להכין משחק זיכרון , ובו מילים המתחילות ב - ג ומילים המתחילות ב - ז ( גג , גמד , גמל , זברה , זנב , זקן ) ותמונות שלהן . המשחק יסייע להפנים את ההבדל בצורת באותיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר