עמוד:5

מה עוד אפשר לעשות בכיתה כדי לתרגל את אותיות הכתב ? א . צלילים בשמות הילדים - כותבים על הלוח אות בכתב והילדים שהאות מופיעה בשמותיהם מצביעים או קמים . ב . " בונים " את האות באמצעות הגוף האנושי ( אפשר לצרף כמה תלמידים ל " פיסול " האות באיברי הגוף או בגוף השלם ) . ג . לומדים לכתוב את האותיות בכיוונים הנכונים , תוך סימון האות הגדולה באוויר , כתיבה על דף ציור , במחברת , ועל הלוח במצבעים צבעוניים . בהדגמה של אופן כתיבת האותיות כדאי להזכיר לתלמידים את כיוון הכתיבה של כל אות ; מלמעלה למטה , תחילה הצורה הגדולה ואחר כך הצורה הקטנה , וכן הלאה . ד . בסוף הקניית אותיות הכתב מומלץ לתת לילדים משימות כתיבה קטנות באותיות הכתב : רשימה של שמות התלמידים בקבוצה , מערכת השעות , רשימת קניות , משחק דו - קלף ( זיכרון ) , פתק לחבר , משפט לתמונה , וכו ' . מבנה החוברת כל אשכול אותיות חדש מוצג בעמוד הימני של הכפולה , בסימון נקודת ההתחלה וכיוון הכתיבה של כל אות . מתחת לתצוגת האותיות מופיעות שתי שורות לתרגול הכתיבה . בתחילת כל שורה נראות אותיות מקווקוות , שמסומנים בהן חצים ונקודות התחלה , ובהמשך השורה ההכוונה הולכת ופוחתת . בשוליים הימניים של העמוד מופיע סרגל המציג כל אות עגולה חדשה לצד אותה אות בדפוס , המוכרת לתלמידים . בשוליים השמאליים של כל כפולת עמודים מופיע סרגל אותיות מצטבר ; כל אות חדשה שנלמדת מתכהה בסרגל ומצטרפת אל האותיות החדשות שכבר נלמדו . התלמידים יכולים להיעזר בסרגל כדי להיזכר במראה האותיות שכבר למדו ; ועבור המורים זוהי תזכורת לשלב בלמידת האותיות שהתלמידים נמצאים בו וכלי עזר להוספת מילים רק מהאותיות שכבר למדו . לאחר תרגול הכתיבה של כל אות מופיעים תרגילים המשלבים כתיבת אותיות ומילים וקריאת מילים ומשפטים קצרים באותיות כתב ( אף שהתקשוב הולך ותופס מקום במערכת החינוך , מורים עדיין כותבים על הלוח בכיתה , תלמידים כותבים במחברותיהם , ומורים , כשהם כותבים לתלמידים במחברות , בעבודות או במבחנים – וכולם עושים זאת באותיות כתב ) . התרגילים מגוונים מבחינת הקושי , ובחלקם יש הומור ושעשוע תוך כדי התרגול והשינון . כמובן , במידת הצורך אפשר להפנות את התלמידים הזקוקים לכך לתרגול נוסף של אותיות הכתב במחברות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר