עמוד:64

א . דיאגרמות – חזרה והעמקה ) עמודים 142 - 134 ( פעילות הפתיחה ( עמודים 137 – 134 ) פעילות הפתיחה עם גבע חוקר הטבע משמשת חזרה והעמקה בנושא קריאת דיאגרמות והתמצאות בהן . הדיאגרמות בפעילות מוצגות בהקשר של סיפור מסעותיו של גבע מסביב לעולם . המטרה היא לעורר אצל התלמידים עניין ומוטיבציה ללמוד את הנושא ולהבין את המידע המוצג בדיאגרמה . לכן מומלץ ללמד את הנושא בדרך של חוויה ולהכניס את התלמידים לאווירה של הסיפור . אפשר למשל להציג להם סרטונים על מסע בקוטב הצפוני מהרשת . אפשר גם להציג תמונות או סרטונים של בעלי חיים החיים בקוטב הצפוני ( באנגלית : . ( arctic animals אחת התכונות המשותפות לכל בעלי החיים שחקר גבע היא שהם חיים גם על היבשה וגם במים , וכשהם צוללים עליהם לצאת מהמים מדי פעם כדי לנשום אוויר . בפעילות 1 על התלמידים לקרוא את דברי החיות ולהסיק מהמידע העולה מהם כמה זמן כל חיה יכולה לצלול מתחת למים . אחר כך הם מתבקשים להציג את הנתונים האלה בדיאגרמה . אפשר לדון עם התלמידים בשאלות האלה : מה הציר האופקי של הדיאגרמה מייצג ? מה הציר האנכי של הדיאגרמה מייצג ? מהן יחידות המידה בדיאגרמה הזאת ? מה ההפרש בין השנתות ? בפעילות 2 נתונות שתי דיאגרמות : האחת מציגה את משקלי החיות , ויחידת המידה בדיאגרמה הזאת היא קילוגרם . האחרת מציגה את תוחלות החיים של החיות ( בקירוב ) , ויחידת המידה בדיאגרמה הזאת היא שנה . מומלץ להציג את הדיאגרמות בכיתה ולנסות להבין אותן יחד עם התלמידים . גם בפעילות הזאת אפשר לדון עם התלמידים בשאלות העזר שהוצגו בפעילות 1 ובשאלות נוספות : מה כל דיאגרמה מציגה ? מהי תוחלת חיים ? מה אפשר ללמוד על כלב ים מכל אחת מהדיאגרמות ? האם משמעות הדבר היא שכל כלב ים חי בדיוק 20 שנה ? תוחלת חיים היא משך החיים הממוצע . התלמידים עדיין אינם יודעים מהו ממוצע , ואין צורך להעמיק בסוגיה הזאת , אבל אפשר לומר שמדובר בהערכה , בקירוב , ושיש שונות באורך החיים של פריטים שונים של בעלי חיים מאותו מין . אפשר לשאול את התלמידים שאלות נוספות , הקשורות למשמעויות הגדלים ולסדרי הגודל , למשל : מה שוקל יותר – מכונית או פיל ים ? ( מכונית שוקלת בין 1 , 400 ל - 1 , 900 ק " ג . ) אפשר גם להשוות את משקלי החיות למשקלים של חיות אחרות ( למשל למשקל של פיל , השוקל 8 – 6 טונות ) או למשקל של בני אדם , ולשאול את התלמידים שאלות כמו מה שוקל יותר 10 – דולפינים או פיל ? 10 בני אדם או ניבתן ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר