עמוד:14

בפעילות 3 התלמידים מתבקשים למצוא בכל סעיף 3 4 של מספר עצמים אחר . גם בפעילות הזאת , לפני שהתלמידים פותרים , אפשר לשאול אותם : מתוך סעיפים א – ד , באיזה סעיף לדעתכם יהיו הפרצופים המחייכים הרבים ביותר ? בכל הסעיפים החלק הוא , 3 4 ולכן בסעיף ד יהיו הפרצופים המחייכים הרבים ביותר משום שמספר הפרצופים הכולל הוא הגדול ביותר . בסעיף ה התלמידים בוחרים את מספר הפרצופים הכולל כרצונם . אפשר לקיים דיון עם התלמידים ולשאול אותם אם כל מספר של פרצופים יכול להתאים . התשובה היא לא , רק מספרים המתחלקים ב - 4 מתאימים כי המכנה של השבר הוא . 4 בפעילות 4 ( עם המורה ) מוצג פתרון של בעיית חלק מכמות שבו כותבים מספרים על מקל שברים – במקום לצייר את אותו מספר של עצמים על כל חלק , כותבים את מספר העצמים . עם המורה . 4 לנורית יש 15 חרוזים . היא רוצה לתת 2 מהם לאחותה אפרת . כמה חרוזים תיתן נורית לאפרת ? דיון איך פתרתם את הבעיה ? נורית פתרה את הבעיה בעזרת ציור של מקל שברים : איך פתרה נורית ? איזה מקל היא ציירה ? מדוע היא בחרה את המקל הזה ? מדוע היא כתבה את המספר 3 על כל חלק ? מדוע היא סימנה 2 חלקים ? איך רואים בפתרון של נורית כמה חרוזים הם 2 5 מ - 15 חרוזים ? כדאי לעודד את התלמידים לפתור את פעילויות 5 ו - 6 בעזרת ציור של מקלות שברים וכתיבת מספרים על החלקים , בדומה למקל המצויר בפעילות . 4 הנה התשובות לשאלות בדיון שבסוף פעילות : 6 האם יש בכיתה בנות המשתתפות בחוג הכדורגל ? בסעיף א מוצאים שיש בכיתה 20 בנות , ולפיכך יש בכיתה 10 בנים ( . ( 30 – 20 = 10 בסעיף ד מוצאים שיש בכיתה 18 תלמידים המשתתפים בחוג הכדורגל . מכיוון שיש בכיתה 10 בנים בלבד , ודאי שב - 18 המשתתפים יש גם בנות . האם יש בכיתה בנים המרכיבים משקפיים ? בסעיף ג מוצאים שיש בכיתה 9 תלמידים המרכיבים משקפיים . לפי סעיף א , יש בכיתה יותר מ - 9 בנים ויותר מ - 9 בנות , ולכן אי אפשר לדעת אם יש בכיתה בנים המרכיבים משקפיים . בסעיף ב של פעילות 7 יש ארבע אפשרויות להשלמת המונים ( 2 , 1 , 0 ו - , ( 3 וארבע אפשרות למספר הנרות הדולקים ( 6 , 3 , 0 ו - , 9 בהתאמה ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר