עמוד:116

התלמידים תופסים את ההשוואה בעזרת קבוצות ומבינים אותה באופן אינטואיטיבי , ולמעשה אין צורך לתת להם את ההגדרה הפורמלית שלעיל . לא כך הדבר בנוגע לישר המספרים : ההגדרה ככל שמספר נמצא ימינה יותר , הוא גדול יותר ) עמוד 205 בספר לתלמיד ( היא הגדרה מתמטית פורמלית שנקבעה באופן שרירותי . לעתים היא מנוגדת לאינטואיציה של הילדים , כמו במקרה של השוואה בין ) - 100 ( ל - . 1 במקרה הזה ילדים רבים חושבים אינטואיטיבית ש - ) - 100 ( גדול מ - . 1 יתרונות השימוש במודל ישר המספרים : מודל הקבוצות מתאים רק למספרים הטבעיים , ואילו המודל של ישר המספרים מאפשר לעסוק גם בסוג חדש של מספרים : המספרים השליליים . בכיתות הגבוהות יותר ) ה – ו ( משתמשים במודל הזה גם להצגת קבוצות נוספות של מספרים – שברים פשוטים ומספרים עשרוניים . ישר המספרים מבליט את יחס הסדר של המספרים וכן מאפשר להציג את המספר אפס כמספר בעל מעמד שווה לכל אחד מהמספרים האחרים . בכך המודל של ישר המספרים פועל לתיקון מעמד המספר אפס כ " לא כלום " . לפני שמתחילים ללמד את הנושא , כדאי לשוחח עם התלמידים על השימושים של מספרים שליליים , כמו מספור קומות בבניינים רבי - קומות שיש בהם חניונים תת - קרקעיים . פעילויות 2 – 1 משמשות תזכורת לנושאים שנלמדו בכיתה ב . המספרים השליליים הם " תמונת הראי " של המספרים החיוביים על ישר המספרים . כפי שהמספר , 4 למשל , נמצא 4 יחידות מידה מימין ל - , 0 כך המספר ) - 4 ( נמצא 4 יחידות מידה משמאל ל - . 0 כך יכולים התלמידים להשלים את המספרים שבסעיף א . הנה הסעיף הפתור : . 1 א . השלימו את המספרים החסרים על הישר . בכיתה ב למדו התלמידים את המונחים מספרים חיוביים ומספרים שליליים . ביחידה הזאת מזכירים להם את המונחים האלה : המספרים שמימין לאפס נקראים מספרים חיוביים , והמספרים שמשמאל לאפס נקראים מספרים שליליים . המספר אפס אינו מספר חיובי ואינו מספר שלילי . בפעילות 3 התלמידים מגיעים , על סמך הידע שלהם במספרים חיוביים , למסקנה שבעזרתה הם יכולים להשוות בין המספרים על הישר : המספרים מסדרים על ישר המספרים לפי הגדל : ככל שמספר נמצא ימינה יותר , הוא גדול יותר . בהשוואת מספרים מכוונים ) חיוביים ושליליים ( יש קושי אובייקטיבי : התלמידים נוטים להתמקד רק בערכים המוחלטים של המספרים ולהתעלם מהסימן שלהם . לפי התפיסה המוטעית הזאת יחשבו התלמידים שהמספר ) - 4 ( גדול מהמספר . 2 חלק מהפעילויות ביחידה הזאת נועדו לעזור לתלמידים להתגבר על הקושי הזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר