עמוד:107

ג . גימטרייה ( עמודים 203 – 191 ) על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 3 שעות לנושא הזה . מבוא בפרק הזה התלמידים מכירים שיטת ספירה נוספת , השונה מן השיטה העשרונית המקובלת – שיטת האלף - בית העברי . בשיטה הזאת יש 22 סימנים לכתיבת מספרים – כמספר אותיות האלף - בית . כל אות מייצגת ערך מסוים באופן הזה : עשר האותיות הראשונות , א – י , מייצגות מספרים שלמים ברצף מ - 1 עד . 10 שמונה האותיות הבאות , כ – צ , מייצגות עשרות שלמות מ - 20 עד . 90 ארבע האותיות האחרונות , ק – ת , מייצגות מאות שלמות מ - 100 עד . 400 לפניכם רשימת האותיות וערכיהן בגימטרייה : כדי לייצג את המספרים השלמים שבין המספרים האלה , משתמשים בצירופים של אותיות . הערך המספרי של צירוף אותיות הוא סכום ערכי האותיות שמהן הצירוף מורכב , בלי תלות בסדר כתיבתן . לדוגמה : למספר 24 מתאים צירוף האותיות כד , ולמספר 245 מתאים צירוף האותיות רמה . משתמשים בגימטרייה לשתי מטרות עיקריות : . 1 מספור – כתיבת מספרים באותיות לפי ערכיהן . מספור פרקים ופסוקים בתנ " ך ומספור הימים והשנים בתאריך העברי נעשה בדרך הזאת . . 2 מתן ערך מספרי למילה – חישוב הערך המספרי של מילה על ידי חישוב הסכום של ערכי האותיות שמהן היא מורכבת . הוא משמש למשחקי מילים ולחידודי לשון , ובשימוש הזה אין לאותיות סדר קבוע . לדוגמה : את ערך המילה יין מחשבים כך : , 10 + 10 + 50 = 70 ואת ערך המילה סוד מחשבים כך : . 60 + 6 + 4 = 70 את השוויון בין הערכים של שתי המילים האלה , למשל , נהוג לקשר לאמרה " נכנס יין יצא סוד " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר