|
עמוד:101
ב . חקר נתונים ( עמודים 190 – 179 ) על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 4 שעות לנושא הזה . מבוא לפיתוח חשיבה ואוריינות בסטטיסטיקה בקרב תלמידים יש חשיבות רבה ביותר . מטרתו הבסיסית של חינוך בנושא סטטיסטיקה היא לעורר את הלומדים לחשיבה ביקורתית על עובדות , על טענות ועל היסקים המבוססים על נתונים . כדי להעניק לתלמידים חינוך טוב בנושא הזה שולב מקצוע הסטטיסטיקה בתכניות הלימודים במתמטיקה במדינות רבות – החל מגן הילדים ועד לבית הספר העל - יסודי . כמו כן הוסט הדגש בגישה של הוראת הסטטיסטיקה בבתי הספר משינון וחישובים סטטיסטיים פורמליים ומסרטוט גרפים קונבנציונליים לעיסוק ב " חקר נתונים " ) EDA – Exploratory Data . ) Analysis חקר נתונים מתמקד בלמידה מנתונים באמצעות תהליכים של איסוף , ארגון , תיאור וניתוח נתונים בעזרת ייצוגים חזותיים ומספריים פשוטים ובעזרת מחשב . חקר נתונים הוא יחסי הגומלין בין תפיסות התלמיד החוקר בנוגע לתופעה הנחקרת ובין האופן שבו הנתונים שנאספו מתיישבים עם התפיסות האלה . אין מדובר רק באוסף של טכניקות חדשות לניתוח נתונים , אלא בנקודת מבט להתבוננות בקבוצת נתונים , לפירושם ולהבנת ה " סיפור " העולה מהם . הפרקים העוסקים בחקר נתונים בסדרה " שבילים פלוס " מתבססים על הגישה הזאת ומשלבים בין התנסויות בחקירה סטטיסטית – על כל שלביה – ובין העמקה והרחבה של מיומנויות , של מושגים ושל שיטות בתחום . בפרקים העוסקים בחקר נתונים התלמידים מתנסים בעבודה עם נתונים מגיל צעיר . העבודה הזאת נמשכת , נעשית מעמיקה יותר ומתפתחת מבחינת המורכבות שלה לאורך הפרקים ולאורך שנות הלימוד . בפרקים האלה התלמידים לומדים : לנסח שאלות שאפשר להשיב עליהן באמצעות נתונים לאסוף , לארגן ולהציג נתונים רלוונטיים כדי להשיב על השאלות שנוסחו לבחור שיטות סטטיסטיות מתאימות כדי לנתח נתונים ולהשתמש בהן לפתח מסקנות ותחזיות המבוססות על נתונים ולהעריך אותן להבין מושגים בסיסיים של הסתברות ולהשתמש בהם . העיסוק המתמשך בנושאים האלה תורם לפיתוח החשיבה הסטטיסטית של התלמידים וליכולת שלהם להשתמש ברעיונות ובשפה סטטיסטיים , המאפשרים לטעון טענות ולהפריכן על בסיס חקר נתונים . בכיתה ג הלימוד בנושא חקר נתונים עוסק בעיקר בחזרה ובביסוס החומר שנלמד בכיתה ב . יש להתמקד באיסוף , במיון , בארגון ובייצוג של נתונים בדרכים שונות , בפרט בעזרת ייצוג בדיאגרמת עמודות .
|
|