|
עמוד:95
לדוגמה : תרגיל החילוק 90 : 10 = 9 הוא התרגיל הישיר המתאים לחישוב מספר המטבעות של 10 שקלים שיש לשלם בעבור ספר שמחירו 90 שקלים . בפעילות 3 התלמידים יכולים להיעזר במכפלות של , 10 גם במספרים הגדולים בסעיף ב שלמדו בפרקים קודמים בנושא הכפל והחילוק . לאחר התנסות בקפיצות על ישר המספרים מוצגת הגדרה אופרטיבית של מספר המתחלק ב - : 10 מספר שאפשר להגיע אליו בקפיצות של 10 החל מ 0 הוא מספר המתחלק ב . 10 לאחר הפעילויות והסימון על לוח ה - 200 בעמוד 163 התלמידים אמורים להגיע להכללה שעליה הם נשאלים בדיון : דיון מה תוכלו להגיד על המספרים המתחלקים ב - ? 10 מומלץ לאפשר לתלמידים להגיע בעצמם לכלל ולנסח אותו במילים שלהם . לאחר הדיון מוצג להם הכלל המדויק , והם יישמו אותו בפעילויות שלאחריו : אם ספרת היחידות של מספר היא , 0 המספר מתחלק ב . 10 אם ספרת היחידות של מספר אינה , 0 המספר אינו מתחלק ב . 10 פעילות 9 מוגדרת פעילות אתגר . אתגר . 9 כתות ג ו ד בבית הספר " ברוש " יצאו לסיור למודי . במהלך הסיור הם התחלקו ל 10 קבוצות שוות . מספר התלמידים בכל קבוצה היה גדול מ 12 וקטן מ . 20 א מה יכול להיות מספר התלמידים הכולל בכתות ג ו ד בבית הספר " ברוש " ? כתבו אפשרויות שונות : ב כמה אפשרויות יש ? נתון שמספר התלמידים בכל קבוצה היה גדול מ - 12 וקטן מ - , 20 כלומר מספר התלמידים בכל קבוצה יכול להיות אחד מהמספרים האלה : 18 , 17 , 16 , 15 , 14 , 13 או . 19 נתון שהיו 10 קבוצות שוות , ולכן מספר התלמידים הכולל יכול להיות בהתאמה : , 180 , 170 , 160 , 150 , 140 , 130 או , 190 ובסך הכול יש 7 אפשרויות .
|
|