עמוד:75

ג . פתרון בעיות בעזרת תרגיל שרשרת ( עמודים 130 – 118 ) ביחידה הזאת התלמידים לומדים לפתור בעיות דו - שלביות בעזרת תרגילי שרשרת . בשלב הזה הם כבר אינם נדרשים לכתוב את הפתרון המפורט בעזרת תבניות וניסוח שאלת ביניים , אולם תלמידים המעוניינים בכך יכולים לפתור בדרך המפורטת במחברותיהם ולהיעזר בתבניות שבדפי המדבקות . בתרגילי שרשרת יש להקפיד על כללי סדר הפעולות בכתיבת התרגיל ובפתירתו . תלמידים רבים נוטים לכתוב את תרגיל השרשרת לפי סדר הופעת הנתונים בבעיה ומתעלמים מכללי סדר הפעולות . לדוגמה , בבעיה ב בפעילות : 1 ב עדן ארזה ממתקים ב 10 שקיות . בכל שקית היא שמה 5 סכריות טופי ו 2 מטבעות שוקולד . כמה ממתקים בסך הכל ארזה עדן בשקיות ? תרגיל השרשרת המתאים הוא : . ) 5 + 2 ( × 10 = 70 חלק מהתלמידים יכתבו את התרגיל השגוי __ = 5 + 2 × 10 ללא הסוגריים משום שהם רוצים קודם לחשב את מספר הממתקים בשקית אחת ) סכום של 5 ו - 2 ( ואז לכפול במספר השקיות ) . ) 10 ייתכן שתלמידים הכותבים תרגיל שגוי כזה ימצאו את התשובה הנכונה ) 70 ממתקים ( , אך 70 אינה תוצאת התרגיל שכתבו לפי חוקי סדר הפעולות ) כפל וחילוק קודמים לחיבור ולחיסור ( . תלמידים אחרים יפתרו בהתאם לסדר הפעולות בתרגיל שכתבו ויקבלו תשובה שגויה ) 25 ממתקים ( . לכן חשוב לחדד לתלמידים שאחרי שכתבו את תרגיל השרשרת המתאים לבעיה , כדאי שיעצרו ויבדקו אם יש צורך להוסיף סוגריים בתרגיל על מנת שסדר הפעולות המופיעות בו יתאים למתואר בבעיה , ורק לאחר מכן ייגשו לפתור את התרגיל . עמודים –119 118 פעילות 1 מקשרת בין הרעיון של היחידה הקודמת – פתרון בעזרת שני תרגילים – ליחידה הנוכחית – פתרון בעזרת תרגיל שרשרת . את שתי הבעיות שבפעילות הזאת התלמידים מתבקשים לפתור בשתי דרכים : פתרון מפורט בעזרת תבניות ופתרון בעזרת תרגיל שרשרת . בעזרת הפתרון בשתי דרכים התלמידים לומדים את הקשר שבין התרגילים שכתבו בכל אחד משלבי הפתרון המפורט ובין פעולות החשבון והמספרים המשמשים אותם בתרגיל השרשרת . בפעילויות הבאות כבר לא יהיה צורך לכתוב את כל שלבי הפתרון , אבל תלמידים שזקוקים לכך יוכלו להשתמש בתבניות ולהדביק אותן במחברותיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר