עמוד:68

ב . פתרון בעיות בשלבים ( עמודים 117 – 111 ) ליחידה הזאת שתי מטרות חשובות : להעמיק במבנה של בעיה דו -שלבית להציע דרך פתרון המתבססת על פירוק הבעיה לשני שלבים בעזרת שאלת ביניים . שאלת הביניים היא שאלה סמויה בטקסט , ונעזרים בה כדי לפתור את השאלה שבבעיה המקורית . בכל אחד משני שלבי הפתרון מציעים לתלמידים לבחור את התבנית המתאימה לפתרון הבעיה החד - שלבית ) תבנית חיבורית או כפלית ( . אם יש ילדים שעדיין יעדיפו לצייר בשלב הזה זה בסדר , אבל המטרה ביחידה הזאת היא להוביל אותם לפתרון בעזרת תבניות גם בבעיות שלא נוח לפתור בעזרת ציור . הצעה לפעילות פתיחה : פתרו את הבעיה : על השולחן 5 אגרטלים . בכל אגרטל יש 4 נרקיסים ו - 3 צבעונים . כמה פרחים יש בסך הכול על השולחן ? כדאי לדון בהצעות הפתרון השונות של התלמידים ולסייע להם בעזרת שאלות מנחות , לדוגמה : האם אפשר לפתור את הבעיה בעזרת ציורים ? האם אפשר לפתור את הבעיה בעזרת תרגילים בלבד , בלי לצייר ? בבעיות בפעילות 1 סוג התבנית בכל שלב נתון , ויש להשלים את הנתונים בכל אחת מהתבניות . בבעיות בפעילות 2 על התלמידים לקבוע בעצמם איזו תבנית ) חיבורית או כפלית ( מתאימה לכל שלב בפתרון . הקושי העיקרי שהתלמידים עשויים להיתקל בו ביחידה הזאת הוא באיתור שאלת הביניים . זאת מכיוון שהיא סמויה בטקסט , אך הכרחית לפתרון השאלה העיקרית . מומלץ לסייע לתלמידים המתקשים בעזרת שאלה מנחה – איזה נתון חסר כדי לפתור את הבעיה ? ולבקש מהם לנסח את הנתון החסר הזה בעזרת " שאלת הביניים " . לדוגמה , בבעיה א בפעילות : 2 א בועדת הקשוט של בית הספר יש 4 בנות ו 8 בנים . כל אחד מהילדים הכין 3 שלטים לקשוט בית הספר . כמה שלטים הכינו כלם יחד ? השאלה בבעיה : כמה שלטים הכינו כולם יחד ? הנתונים : יש 4 בנות ו - 8 בנים . כל אחד מהילדים הכין 3 שלטים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר