עמוד:61

המרכיב שמחשבים בשלב הראשון הופך להיות נתון בשלב השני ונקרא מרכיב משותף . באופן עקרוני יכולים להיות שלושה מצבים : השלם ) או המכפלה ( של בעיה חד - שלבית אחת הוא אחד הגורמים ) או החלקים ( של הבעיה החד - שלבית האחרת . בעיות כאלה נקראות בעיות היררכיות . השלם של בעיה חד - שלבית אחת הוא המכפלה של הבעיה החד - שלבית האחרת . בעיות כאלה נקראות בעיות שלם משותף . אחד הגורמים ) או החלקים ( של בעיה חד - שלבית אחת הוא גם אחד הגורמים של הבעיה החד - שלבית האחרת . בעיות כאלה נקראות בעיות חלק משותף . הנה כמה בעיות לדוגמה לכל אחד מהמבנים שהוצגו : א . בעיות היררכיות דוגמה 1 למסיבה קנו 2 ארגזים של פחיות קולה ו - 3 ארגזים של פחיות מיץ תפוזים . בכל ארגז היו 24 פחיות משקה . כמה פחיות משקה קנו למסיבה ? מניתוח הבעיה אפשר ללמוד מהן שתי הבעיות החד - שלביות שמהן היא מורכבת . הבעיה החד - שלבית הראשונה : למסיבה קנו 2 ארגזים של פחיות קולה ו - 3 ארגזים של פחיות מיץ תפוזים . כמה ארגזים של פחיות משקה קנו למסיבה ? זוהי בעיית חיבור שחסר בה השלם . בבחינה קפדנית של הבעיה אפשר לראות שמשפט השאלה לא הופיע בבעיה המקורית , והיה צורך להוסיפו כדי לפתור את הבעיה . הבעיה החד - שלבית השנייה : למסיבה קנו 5 ארגזים של פחיות משקה ) זהו פתרון הבעיה החד - שלבית הראשונה ( . בכל ארגז היו 24 פחיות משקה . כמה פחיות משקה קנו למסיבה ? זוהי בעיית כפל , שאחד הגורמים בה הוא השלם שנמצא בפתרון הבעיה הראשונה . זאת הייתה דוגמה לבעיה היררכית שיש בה תרגיל כפל ותרגיל חיבור . הנה דוגמה לבעיה היררכית שיש בה תרגיל חילוק ותרגיל חיסור : דוגמה 2 למסיבה הביאו 50 בקבוקי משקה , 10 בקבוקים בכל ארגז . ב - 2 ארגזים היו בקבוקי קולה , ובשאר הארגזים היו בקבוקי מיץ . בכמה ארגזים היו בקבוקי מיץ ? מניתוח הבעיה אפשר ללמוד שהבעיה החד - שלבית הראשונה היא בעיית חילוק , והגורם שנמצא בבעיה החד - שלבית הראשונה הפך להיות השלם בבעיה החד - שלבית השנייה : למסיבה הביאו 5 ארגזים של בקבוקי משקה ) זהו פתרון הבעיה החד - שלבית הראשונה ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר