עמוד:60

בעיה דו - שלבית בנויה משתי בעיות חד - שלביות , ולכן התלמידים מצפים לשישה מרכיבים – שלושה לכל בעיה חד - שלבית – אך אין זה המצב . זהו אחד הקשיים המהותיים שבפתרון בעיות דו - שלביות – אין התאמה בין המבנה המתמטי ובין התיאור המילולי . מרכיבים מסוימים אינם נתונים באופן מפורש , ויש למצוא אותם " בין השורות " . אפשר להדגים זאת באמצעות הבעיה הדו - שלבית שהוצגה קודם : ביום שני בשעה 5 אחר הצהריים יש במתנ " ס חוג מוזיקה וחוג ספורט . בחוג המוזיקה משתתפים 12 ילדים . מספר הילדים המשתתפים בחוג הספורט גדול פי 2 ממספר הילדים המשתתפים בחוג המוזיקה . כמה ילדים משתתפים בחוגי המתנ " ס ביום שני בשעה ? 5 המרכיבים המילוליים בבעיה השאלה שנשאלה : כמה ילדים משתתפים בחוגי המתנ " ס ביום שני בשעה ? 5 הנתונים המתאימים לפתרון השאלה : 12 משתתפים בחוג המוזיקה מספר המשתתפים בחוג הספורט גדול פי 2 ממספר המשתתפים בחוג המוזיקה . ניתוח הבעיה הבעיה החד - שלבית הראשונה : כמה ילדים משתתפים בחוג הספורט ? לבעיה הזאת יש שני נתונים ישירים וגלויים : 12 משתתפים בחוג המוזיקה ; מספר המשתתפים בחוג לספורט גדול פי 2 ממספר המשתתפים בחוג המוזיקה . על סמך הנתונים האלה אפשר לחשב את מספר הילדים המשתתפים בחוג הספורט בעזרת תרגיל הכפל המתאים : . 12 × 2 = 24 עכשיו שמספר הילדים המשתתפים בחוג הספורט ידוע , אפשר לעבור לבעיה החד -שלבית השנייה : כמה ילדים משתתפים בשני החוגים ? הפתרון של הבעיה הראשונה הופך להיות אחד הנתונים בבעיה השנייה , ופתרון הבעיה השנייה הוא פתרון הבעיה כולה . מספר הילדים המשתתפים בשני החוגים הוא . ) 12 + 24 = 36 ( 36 סוגי הבעיות הדו שלביות מבנה הבעיות בעיות של חיבור וחיסור אפשר לנתח בעזרת המונחים שלם וחלקים : C ( A + B = C הוא השלם , A ו - B הם החלקים ( . בעיות של כפל וחילוק אפשר לנתח בעזרת המונחים גורמים ומכפלה : F ( D × E = F הוא המכפלה , D ו - E הם הגורמים ( . בבעיה דו - שלבית משתמשים בפתרון בעיה חד - שלבית מסוימת כדי לפתור את הבעיה החד - שלבית השנייה , ופתרונה הוא פתרון הבעיה כולה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר