עמוד:50

עמודים –91 88 בפעילויות 20 – 13 לומדים לפתור תרגילי כפל במאונך בדרך המקוצרת . כשפותרים תרגילים בדרך המקוצרת , אין כותבים את מכפלות הביניים במלואן , אלא מחברים את המכפלות בזמן פעולת הכפל . הנה פתרון התרגיל __ = 126 × 3 לדוגמה : טעות שכיחה בפתרון בדרך המקוצרת היא חיבור לפני הכפל ולא להפך . לדוגמה : תלמידים עלולים לחבר קודם את המספר שבזיכרון לספרת העשרות של הגורם התלת -ספרתי ) , ) 2 + 1 = 3 ורק לאחר מכן לכפול ) . ) 3 × 3 = 9 טעות שכיחה אחרת היא לשכוח להוסיף את הספרה שנכתבה בזיכרון . לדוגמה : לאורך הפרק כדאי להסב את תשומת לבם של התלמידים לשני דברים : יש להקפיד לכתוב את הגורם החד - ספרתי במקום של היחידות ולא במקום של העשרות או המאות . יש לכפול תחילה את ספרת היחידות , אחריה את ספרת העשרות וכן הלאה . פעילויות 13 ו - 14 עוסקות בפתרון תרגילי כפל במאונך בדרך המקוצרת . בפעילויות האלה אין המרה ואין קושי מיוחד . במקום לכתוב כל מכפלה חלקית בשורה נפרדת ולסכם הכול בסוף , מסכמים את המספרים בזמן פעולת הכפל . בפעילות 15 התלמידים לומדים לפתור תרגיל שיש בו המרה אחת – המרת יחידות בעשרות – בדרך המקוצרת . כדאי לדון עם התלמידים בהבדלים בין הפתרון בדרך המפורטת לפתרון בדרך המקוצרת . חשוב להסב את תשומת לבם לכך שכשכופלים את העשרות , יש לכפול קודם , ורק אחר כך להוסיף את המספר שבזיכרון . בפעילות 17 יש תרגילים שיש בהם המרה אחת . בחלקם ממירים יחידות בעשרות , בחלקם ממירים עשרות במאות , ובחלקם ממירים מאות באלפים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר