עמוד:31

ב . כפל וחילוק ב , 10 ב 100 וב 1 , 000 ( עמודים 61 – 53 ) ביחידה הזאת התלמידים לומדים שכשכופלים מספר ב - , 10 ב - 100 או ב - , 1 , 000 כל אחת מהספרות של המספר משנה את מקומה ) את ערכה ( בתוצאה . בכפל ב - 10 ספרת היחידות של התוצאה היא , 0 בכפל ב - 100 ספרת היחידות וספרת העשרות של התוצאה הן 0 ובכפל ב - 1 , 000 ספרת היחידות , ספרת העשרות וספרת המאות של התוצאה הן . 0 תלמידים רבים מנסחים את הכלל הזה כך : כשכופלים ב - 10 מוסיפים אפס למספר ) וכללים דומים בנוגע לכפל ב - 100 וב - . ) 1 , 000 חשוב להיזהר מניסוח כזה , מכיוון שהוספת 0 אינה משנה את המספר ) . ) a + 0 = a קשה לנסח כלל מדויק , ולכן אין לחייב את התלמידים להכליל את הנושא במילים . עם זאת , חשוב לספק להם פעילויות רבות שההכללה הזאת תבוא בהן לידי ביטוי . בפעילויות בפרק התלמידים פותרים תחילה תרגילים בעזרת כרטיסי מספרים של , 10 של 100 ושל 1 , 000 ובעזרת בית המספרים , שהכירו בפרקי המבנה העשרוני . עמודים –56 53 בפעילויות 6 – 1 התלמידים עוסקים בכפל מספר דו - ספרתי ב - . 10 בפעילות 1 הם בונים מספרים בעזרת כרטיסי מספרים . הפעילות מצריכה מהתלמידים לבנות גם מספרים שמשתמשים בהם במספר רב של כרטיסים , כמו בסעיף ד , שבו עליהם לבנות את המספר 1 , 000 מכרטיסי . 10 המטרה היא שלאחר שיבנו את המספר 100 מכרטיסי 10 הם יוכלו לדמיין כמה כרטיסי 10 דרושים לבניית המספר 1 , 000 גם מבלי לעשות זאת בפועל . חשוב להדגיש לתלמידים שמכיוון שמשתמשים בכרטיסים מאותו סוג , אפשר לייצג את המספר בעזרת תרגיל כפל . למשל כשבונים את המספר 210 מ - 21 כרטיסי 10 בסעיף ג , אפשר להתאים לכך את התרגיל 21 × 10 = 210 וכן את התרגילים 210 : 21 = 10 , 10 × 21 = 210 ו - . 210 : 10 = 21 בפעילות 2 משתמשים הן בכרטיסי המספרים והן בבית המספרים . נוח לפתור את התרגיל __ = 23 × 10 כשחושבים על המשמעות של 23 קבוצות של 23 , 10 עשרות . אפשר לייצג את ההמרה של כל עשרה כרטיסי 10 ל - 100 בציור :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר