עמוד:10

דיון אם נמשיך את הטבלה , מהו התרגיל שיתאים לשורה הבאה ? כדאי להפנות את תשומת הלב של התלמידים לכך שהסעיפים יוצרים סדרה של תרגילים שבהם המחולק ) המספר הכולל של האגוזים ( גדל כל פעם ב - . 1 לכן , לפי החוקיות בטבלה , התרגיל המתאים לשורה הבאה הוא ) שארית . 26 : 4 = 6 ) 2 כדאי לבקש מהתלמידים לתאר את החוקיות בטבלה ואף לנסות לייצר סדרת מצבים ותרגילים דומה , שיהיה בה מספר שונה של צלחות ושל אגוזים . עמודים –14 10 לאחר שהתנסו בפתרון תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית במצב של חילוק לחלקים , התלמידים לומדים לפתור את התרגילים האלה במצב של חילוק להכלה . לצורך כך הם נעזרים בייצוג של מגדלי קוביות – המספר הכולל של הקוביות ומספר הקוביות בכל מגדל נתונים , וצריך למצוא כמה מגדלים אפשר לבנות לכל היותר וכמה קוביות יישארו . הלימוד נעשה בעזרת ציורים של מגדלי קוביות על נייר משבצות , ואפשר גם להשתמש בקוביות אמתיות במידת הצורך . לדוגמה , בפעילות 2 מתואר המצב הזה : . 1 לנעמה היו 26 קביות . היא רצתה לבנות כמה שיותר מגדלים של 6 קומות . כדי לייצג את המצב המתואר , אפשר לצייר מגדלים של 6 קומות בזה אחר זה ולמנות את הקוביות שמשתמשים בהן בזמן שמציירים : . 24 , 18 , 12 , 6 אם מוסיפים מגדל נוסף של 6 קומות , עוברים את מספר הקוביות הנתון ) , ) 26 ולכן מספר המגדלים הגדול ביותר שאפשר לבנות הוא . 4 2 קוביות נשארות , ולכן בסוף התהליך הציור נראה כך : התרגיל והתוצאה המתאימים לציור הזה הם ) שארית , 26 : 6 = 4 ) 2 ואלה התיאורים המתאימים לכל מספר בתרגיל : מה מצין כל מספר בתרגיל החלוק ובתוצאה שלו ? השלימו מספרים ותאורים : 26 קוביות בסך הכול 6 קוביות ( או קומות ) בכל מגדל 4 מגדלים 2 הקביות שנשארו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר