עמוד:65

א . בעיות וציורים ( עמודים 110 – 108 ) בפעילויות שביחידה הזאת התלמידים פותרים בעיות דו - שלביות בעזרת ציורים שעוזרים להבין את המצב המתואר בהן . בפעילות 1 יש שלוש בעיות דו - שלביות . בכולן מתואר שולחן ועליו קערות ופרות , ומוצגים שלושה ציורים של שולחנות ועליהם קערות ופרות . המשימה היא להתאים בין בעיה לציור ולפתור את הבעיה בעזרת הציור . הציור עוזר להבין את המצב ומבליט את המבנה המתמטי של הנתונים . חשוב להנחות את התלמידים לקרוא בעיון כל בעיה מתחילתה ועד סופה ורק אז לחפש את הציור המתאים . הבעיות דומות זו לזו וגם הציורים במכוון , ורק מי שקורא כל בעיה בקפידה ידע להתאים לה את הציור המתאים . לאחר התאמת הציור לבעיה התלמידים מתבקשים לפתור אותה בעזרת הציור . בשלב הזה אינם חייבים לפרט את החישובים , והם אף יכולים לפתור את הבעיות בעזרת מניית העצמים בציור . הנה הפתרון של בעיה א לדוגמה : על השולחן יש 6 קערות . השולחן הכחול אינו מתאים משום שיש עליו רק 5 קערות . השולחן האדום והשולחן החום מתאימים . בכל קערה 2 אגסים ו - 3 תפוזים . אמנם גם בשולחן האדום וגם בשולחן החום יש 5 פרות בכל קערה , אך השולחן האדום אינו מתאים לבעיה משום שבכל קערה יש בננות ואגסים ולא כפי שמתואר בבעיה . אם כך , השולחן החום הוא המתאים לבעיה א , ובעזרתו אפשר לענות על השאלה שבבעיה : כמה פרות יש על השולחן ? כל תלמיד יחשב את מספר הפרות הכולל בדרך שלו – יהיו תלמידים שיחשבו כמה תפוזים יש בסך הכול וכמה אגסים יש בסך הכול ויסכמו את התוצאות , ויהיו תלמידים שראשית יסיקו שבכל קערה יש 5 פרות ואז יחשבו כמה פרות יש בסך הכול ב - 6 קערות . . 1 מתחו קו אל הציור המתאים ופתרו את הבעיה . א על השלחן יש 6 קערות , בכל קערה 2 אגסים ו 3 תפוזים . כמה פרות יש על השלחן ? 30 פרות בסך הכול

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר