עמוד:62

ב - 2 ארגזים היו בקבוקי קולה , ובשאר הארגזים היו בקבוקי מיץ . בכמה ארגזים היו בקבוקי מיץ ? הבעיה הזאת מוגדרת בעיה היררכית משום שבניתוח מעמיק שלה אפשר לראות התלכדות של גורם ) מבעיית החילוק ( עם השלם ) בבעיית החיסור ( . יש עוד מגוון בעיות כאלה , שיש בהן שילוב של פעולות שונות . מניתוח שיטתי של כל סוגי הבעיות ההיררכיות אפשר לאפיין עשרה סוגים שונים של בעיות כאלה , הנחלקים לשלוש קבוצות : שלושה סוגים שהמרכיב המשותף בהם הוא קבוצת הסכום ) במבנה החיבורי ( וכלל ההתאמה ) במבנה הכפלי ( , ושואלים על אחת מקבוצות החלק , על המכפלה או על גורם שאינו כלל ההתאמה . שלושה סוגים שהמרכיב המשותף בהם הוא קבוצת הסכום ) במבנה החיבורי ( והגורם שאינו כלל ההתאמה ) במבנה הכפלי ( , ושואלים על אחת מקבוצות החלק , על המכפלה או על כלל ההתאמה . ארבעה סוגים שהמרכיב המשותף בהם הוא אחת מקבוצות החלק ) במבנה החיבורי ( והמכפלה ) במבנה הכפלי ( , ושואלים על קבוצת החלק האחרת , על קבוצת הסכום , על כלל ההתאמה או על הגורם שאינו כלל ההתאמה . שימו לב : במיון אין הבחנה בין קבוצות החלק שבמבנה החיבורי , אך יש הבחנה בין הגורם המתאר את כלל ההתאמה , כלומר הגורם המתאר את מספר האיברים בכל קבוצה ) שהוא יחס ( , ובין הגורם המתאר את מספר הקבוצות . ב . בעיות שלם משותף דוגמה 1 בכיתה ה 1 יש 34 תלמידים , ובכיתה ה 2 יש 36 תלמידים . לצורך משחקי הספורט התחלקו תלמידי שתי הכיתות ל - 10 קבוצות כך שבכל קבוצה היה אותו מספר תלמידים . כמה תלמידים היו בכל קבוצה ? דוגמה 2 בריקוד הראשון בהופעת חוג המחול הופיעו 5 קבוצות של ילדים , 12 ילדים בכל קבוצה . בריקוד השני הופיעו אותם ילדים בקבוצות שבהן 10 ילדים בכל קבוצה . כמה קבוצות היו בריקוד השני ? אפשר למיין את הבעיות שיש להן מבנה של שלם משותף לשלושה סוגים עיקריים : בעיות ששואלים בהן על אחת מקבוצות החלק ) במבנה החיבורי ( , ולפתירתן מתאים תרגיל מסוג a × b - c בעיות ששואלים בהן על הגורם שהוא כלל ההתאמה , ולפתירתן מתאים תרגיל מסוג a + b ) : c ) בעיות ששואלים בהן על הגורם שאינו כלל ההתאמה , וגם לפתירתן מתאים תרגיל מסוג . ( a + b ) : c

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר