עמוד:109

בשיטה העשרונית 4 עשרות ייכתבו כך : , 40 ו - 4 מאות ייכתבו כך : . 400 בשיטת האלף - בית העברי 4 עשרות ייכתבו כך : מ , ו - 4 מאות ייכתבו כך : ת . אין כל דמיון בין הסימנים . ניסיון לפתור תרגילי חשבון בשיטה שלא חל בה עקרון ערך המקום מבליט מאוד את יתרונה של השיטה העשרונית . האלגוריתמים בשיטה הזאת קובעים בכל שלב איזו פעולה יש לעשות , וכך קל יותר לחשב . זהו מחזור הלימוד השלישי בנושא הגימטרייה . בכיתה א למדו התלמידים את ערכי האותיות א – י ולמדו להשתמש באותיות למניית הכיתות וימי השבוע . בכיתה ב הם למדו את ערכיהן של האותיות א – ל , צירופי אותיות , מנייה באותיות וחישוב ערכיהן של מילים . בפרק הזה התלמידים לומדים גם את ערכי האותיות מ – ת ועוסקים גם במספרים גדולים יותר . הערך המספרי של האותיות ( עמודים 193 – 191 ) היחידה מתחילה בתזכורת לנושא שנלמד בכיתה ב – ערכי האותיות א – ל – ובהמשך לומדים את ערכיהן של שאר האותיות – מ – ת . בדיון בפעילות 1 מצפים מהתלמידים לענות שהאותיות הצבועות באדום מייצגות ערך כמותי כלשהו , מספר ברצף המספרים . לאחר פעילות 2 אפשר לבקש מהתלמידים לנסות לכתוב בעצמם משפט בגימטרייה מהאותיות א – ל . בפעילות 4 התלמידים מתבקשים לכתוב בעצמם שמות של שתי חיות באותיות ובמספרים . אפשר להמשיך את הפעילות ולהציע לתלמידים להציג רק את ערכי המספרים של שמות החיות שכתבו כחידות לכיתה כולה או בזוגות . בפעילות 6 התלמידים פוגשים במונחים שלמדו בנושא המבנה העשרוני : מספרים חד - ספרתיים , מספרים דו - ספרתיים ומספרים תלת - ספרתיים . יש תשובות אפשריות רבות , אך יש לשים לב לכך שהתלמידים כותבים מילים בעלות משמעות . דוגמאות לתשובות אפשריות לסעיף א : א הערך של כל אות הוא מספר דו ספרתי . א הערך של כל אות הוא מספר דו ספרתי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר