עמוד:135

לאחר השלמת הסרטוט אפשר להשלים את כל נתוני הבעיה : הקבוצה הגדולה : 30 הספרים של ניר הקבוצה הקטנה : 10 הספרים של טל 3 פי כמה ? לחשוב מספר הספרים של ניר מתאים 10 3 = 30 התרגיל הזה : דיּוּן איך רואים בסרטוט של ישר המספרים את הקבוצה הגדולה ? את הקבוצה הקטנה ? פי כמה גדול מספר הספרים של ניר ממספר הספרים של טל ? הקבוצה הגדולה היא כאמור הספרים של ניר , והקבוצה הקטנה היא הספרים של טל . מסקנה זו מתקבלת מקריאת הבעיה , שבה כתוב במפורש שמספר הספרים של ניר גדול ממספר הספרים של טל . אם כן , הקבוצה הקטנה היא מספר הספרים של טל . גודלה לפי הטקסט של הבעיה הוא 10 והיא מיוצגת בסרטוט בעזרת הקשת הקטנה בין 0 ל - . 10 משפט ההשוואה בבעיה מציין שמספר הספרים של ניר גדול פי 3 ממספר הספרים של טל . יחס זה מיוצג בסרטוט במספר הפעמים ש " משכפלים " את הקשת הקטנה על ישר המספרים . בפעילות 2 התלמידים מתנסים לראשונה בפתרון בעיות השוואה כפליות בעזרת ישר המספרים . בכל הבעיות שבפעילות זו נתונים הקבוצה הקטנה והיחס , וצריך למצוא את הגודל של הקבוצה הגדולה . לפני כתיבת התרגיל המתאים התלמידים מתבקשים להשלים על פי הבעיה והסרטוט מהי הקבוצה הגדולה בבעיה , מהי הקבוצה הקטנה ומהו היחס . לדוגמה , בבעיה א בעמוד : 192 א להדר יש 20 קלפי משחק . מספר הקלפים של יעל גדול פי 4 ממספר הקלפים של הדר . כמה קלפים יש ליעל ? הקבוצה הגדולה : הקבוצה הקטנה : פי כמה ? תרגיל : תשובה : נתונה הקבוצה הקטנה : 20 קלפי המשחק של הדר . יש למצוא את הקבוצה הגדולה : מספר הקלפים של יעל . נתון משפט ההשוואה : מספר הקלפים של יעל גדול פי 4 ממספר הקלפים של הדר . פעילויות 3 ו - - 4 בכל אחת מהפעילויות האלה מבצעים כמה הגדלות . בפעילות 3 בכל הסעיפים מבצעים הגדלות שונות של אותה כמות נתונה ) 5 כרזות ( . לעומת זאת , בפעילות 4 מגדילים כמויות שונות פי אותו מספר ) פי . ) 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר