עמוד:48

בפעילות 15 התלמידים שיבינו את הקשר שבין שני תרגילים באותה שורה ) ראו סעיף א בעמוד הקודם במדריך זה ( , יפתרו את התרגיל השני בכל סעיף על סמך הקשר הזה . התלמידים האחרים יוכלו לפתור אותו בדרכים האחרות שנלמדו בפרק . שימו לב , סעיף ה מסומן כאתגר משום שהגורם 18 גדול פי 3 מהגורם . 6 ה = 5 × 6 = 5 × 18 הנה פתרון פעילות : 17 3 = 30 : 10 40 : 10 = 4 50 : 10 = 5 60 : 10 = 6 70 : 10 = 7 6 = 30 : 5 40 : 5 = 8 50 : 5 = 10 60 : 5 = 12 70 : 5 = 14 התלמידים יכולים לפתור את התרגילים הנתונים ולאחר מכן לגלות את הקשר ביניהם , או לגלות את הקשר לפני הפתרון או תוך כדי הפתרון . שימו לב : א . בכל שני תרגילי החילוק שבאותה השורה , אחד הגורמים שווה ואילו הגורם האחר בתרגיל הימני קטן פי 2 מהגורם האחר בתרגיל השמאלי , ולכן התוצאה של התרגיל הימני גדולה פי 2 מזו של התרגיל השמאלי ) בשונה מתרגיל הכפל . פעילות 16 " מסבירה את ההיגיון " שבכך ( . ב . בטור השמאלי יש סדרת תרגילים שלכולם גורם נתון שווה ואילו המכפלה גדולה ב -10 מהמכפלה בתרגיל שמעליו . כאן תוצאת התרגיל גדלה בכל פעם ב - . ) 10 : 10 ( 1 ג . בטור הימני יש סדרת תרגילים שלכולם גורם נתון שווה ואילו המכפלה גדולה ב - 10 מהמכפלה בתרגיל שמעליו . כאן תוצאת התרגיל גדלה בכל פעם ב - . ) 10 : 5 ( 2 בפעילות 18 התלמידים שיבינו את הקשר שבין שני תרגילים באותה שורה ) ראו סעיף א לעיל ( , ימצאו , על סמך הקשר הזה , את התרגילים שיכולים לעזור בפתרון התרגילים הנתונים : בפתרון התרגיל __ = 80 : 5 אפשר להיעזר בפתרון התרגיל __ = . 80 : 10 תוצאת התרגיל __ = 80 : 5 גדולה פי 2 מתוצאת התרגיל , 80 : 10 = 8 כלומר . 80 : 5 = 16 הערה : ייתכן שלא כל התלמידים בשלב הזה ידעו להשתמש בביטוי " גדול פי . " 2 אפשר לומר במקום זאת " מכפילים את תוצאת התרגיל ב - . " 2 שימו לב , בפעילות 19 ה המסומנת כאתגר , הגורם 9 בתרגיל __ = 63 : 9 גדול פי 3 מהגורם 3 בתרגיל __ = , 63 : 3 ולכן כדי לפתור את התרגיל השני יש להכפיל את 7 ב - . 63 : 3 = 21 : 3 ה = 63 : 9 63 : 3 =

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר