|
עמוד:156
דיון והרחבה : אילו הייתה הרכבת ארוכה יותר , אילו עוד קרונות היו הופכים לכחולים ? ) 24 , 27 , 30 , 33 ועוד . ( האם אפשר לדעת באיזה צבע יהיה קרון ? 31 ) קרון 30 יהיה כחול , ולכן לפי הדגם 31 יהיה צהוב . ( הסתכלו על מספרי הקרונות הצהובים : . 1 , 4 , 7 , 10 האם תוכלו להמשיך את הסדרה ? ) ... 13 , 16 , 19 , 22 ( מה החוקיות בסדרה הזו ? ) גם כאן " קופצים " ב - , 3 אבל מתחילים במספר 1 שאינו כפולה של . 3 ( אפשר לבדוק ולראות שאת קרון מספר 22 המופיע בסדרת הצהובים אכן צבענו בצהוב . הפעילויות בעמודים 184 , 124 , 111 ו - 206 דומות לפעילות הפתיחה וניתנות לפתרון באותה הדרך . הפעילות בעמוד 184 קצת יותר מאתגרת . סדרת המספרים המתקבלת היא סדרה של קפיצות ב - , 4 אולם הסדרה מתחילה ב - 1 ולכן אינה הסדרה המוכרת של הכפולות של . 4 אם ממשיכים את הסדרה בקפיצות של 13 , 17 , 21 ( 4 ( מגלים שקרון מספר 21 הוא כחול ובעזרתו אפשר לצבוע את שאר הקרונות . תלמידים אחדים יבחינו שכל הקרונות שמספרם הוא כפולה של 4 הם אדומים , ומכאן יסיקו שקרון מספר 20 הוא אדום וייעזרו בו כדי לצבוע את הקרונות האחרים . שתי הדרכים נכונות וטובות . המשיכו את הסדרה וצבעו לפי הדגם את הקרונות שעדין לא עברו במנהרה . קרונות כחלים : , , , 1 , 5 , 9 מוֹשׁית הבּלּשׁית פעילויות עם מגילות בספר 7 למדו התלמידים לתאר את הדגם החוזר באופן פורמלי בעזרת סמלים מוכרים ) , , ☐ , ( . הם התאימו בין תיאור פורמלי של דגם ) למשל : ☐ ( ובין סדרות מתאימות של צבעים ) כמו ( . בעמודים 195 , 162 ו - 215 ממשיכים להתאים סדרות לתיאור פורמלי של דגם , אולם כאן הסדרות הן מסוגים שונים , וחלקן מורכבות יותר לניתוח . בעזרת ההתאמה לדגם פורמלי התלמידים יוצרים למעשה משפחות של סדרות קונקרטיות מסוגים שונים , כשלכל משפחה כזו יש " שם " בדמות הדגם המופשט .
|
|